الهی فرد

به گفته یکی از کارشناسان با تجربه و صاحب نام بازار سرمایه، بورس کالا به برنامه ریز اقتصادی این امکان و قابلیت را می‌دهد که در فرآیند تولید تا توزیع و یا بعضا واردات و صادرات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری موثرتر و کارآتری انجام دهند.

محمودرضا الهی‌فرد،  کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس کالا در پاسخ به یک نیاز تاسیس شد و توسعه پیدا کرد، در گفت وگویی به کالاخبر گفت: تا پیش از شکل گیری این سازوکار، کالاهایی که عمدتا توسط بخش عمومی اقتصاد در کشور تولید می شد در فرآیند توزیع دچار مشکل می شدند و مسیر توزیع صحیح و شفافی برای آن‌ها وجود نداشت.

وی افزود: بنابراین بورس کالا در پاسخ به همین نیاز شکل گرفت که کالاها در مسیر شفاف، مطمئن و عادلانه توزیع شوند و نه تنها تولیدکننده بلکه مصرف کننده از این مکانیزم منتفع شود و شرایط خوبی برای اقتصاد کشور رقم بخورد. 

الهی فرد ادامه داد: شکاف قیمتی میان قیمت های کارخانه و بازار آزاد تا پیش از این نصیب عده ای دلال یا افرادی که از رانت استفاده می کردند، می شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری با روح و ماهیت بورس و اقتصاد آزاد مغایرت دارد.

وی اظهار کرد: شرط بورسی بودن یک کالا این است که از حالت قیمت گذاری دستوری خارج و قیمت تابعی از سازوکار عرضه و تقاضا شود و در یک نظام شفاف مبادلات صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در یک بازار انحصاری و محدود بازیگران تعدد زیادی ندارند و قیمتی که مورد مبادله قرار می گیرد قیمت واقعی نخواهد بود اما در بورس کالا آزادی وجود دارد و خبری از انحصار چه در حوزه مصرف کننده و چه تولیدکننده نیست و شرایط عادلانه ای برای متقاضیان وجود دارد و در چنین شرایطی قیمت های منطقی تری کشف می شود. 

الهی فرد در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این نکته که بورس کالا کمک شایانی به برنامه ریزان اقتصادی می کند، عنوان کرد: تصمیم گیران به راحتی می توانند از این فضا برای تصمیم گیری درخصوص اقتصاد کلان کشور و موضوع‌هایی از قبیل تولید، توزیع و بعضا واردات استفاده کننده و اقتصاد را در مسیر باثباتی هدایت نمایند.

مجموعه گفت‌وگوهای تصویری بورس کالا و شفافیت اقتصاد را دنبال کنید:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها