• ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
  • کد خبر: 76494
زغال سنگ

قیمت زغال سنگ در استرالیا در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی در نوسان بوده و آغاز سال ۲۰۲۲ قیمت ۴۴۵ دلار هر تن فوب بود. در ماه مارس نیز به دلیل حمله روسیه به اوکراین به اوج ۶۵۰ دلار رسید و پس از آن تا هفته گذشته به ۳۵۰ دلار بازگشت.

به گزارش کالاخبر ، بارش بیشتر از حد انتظار باران در استرالیا در سه ماه نخست سال و در ادامه جنگ اوکراین و تحریم روسیه تقاضا و قیمت زغال سنگ کک شو استرالیا را بالا نگه داشت. روسیه ۷۰ درصد نیاز زغال سنگ اروپا را تامین می کرد ولی با تحریم های اعمالی خریداران به دنبال جایگزین یعنی زغال سنگ استرالیا بودند. کره و ژاپن هم با تحریم کردن روسیه باید به بازار استرالیا روی می آوردند چون از تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا هستند. ۲۰ درصد صادرات زغال سنگ روسیه به کره و ۱۰ درصد آن به ژاپن ارسال می شد.

در آخرین هفته ماه می دولت هند تصمیم خود را برای اعمال عوارض صادراتی بر فولاد اعلام کرد که تأثیر زیادی بر تقاضای زغال سنگ کک شو استرالیا داشت. لازم به ذکر است که هند - دومین تولید کننده بزرگ فولاد در جهان - ۷۵ تا ۸۰ درصد زغال سنگ کک شو مورد نیاز خود را از استرالیا تهیه می کند. علاوه بر این، تقاضای فولاد در اروپا نیز با فشارهای تورمی، مشکلات زنجیره تامین و افزایش موجودی بازار در چند ماه گذشته به دلیل خرید های زیاد کاهش یافت.

چین که در ماه های آوریل تا می امسال در قرنطینه بود، از ژوئن محدودیت ها را کاهش داد. از این رو انتظار می رفت تقاضای فولاد در این ماه افزایش یابد که این اتفاق نیفتاد. در واقع، کاهش مصرف داخلی و کندی ساخت و ساز بر جو بازار تأثیر گذاشته و مازاد عرضه فولاد را تشدید کرد. قیمت جهانی فولاد در یک ماه گذشته تا ۲۰۰ دلار در هر تن اصلاح شد.

در اثر فشارات  تورمی تولید جهانی فولاد خام از ژانویه تا می ۲۰۲۲ با ۶.۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۹۱.۸ میلیون تن رسید. بیشترین کاهش در منطقه اروپا و پس از آن در آسیا به ثبت رسید.

در بخش عرضه، استرالیا برنامه ریزی کرده تا ۸.۴ میلیون تن ظرفیت زغال سنگ کک شو خود را در سال ۲۰۲۲ و ۱۴ میلیون تن تا سال ۲۰۲۳ اضافه کند. با شرایط آب و هوایی بهتر در استرالیا، بسیاری از معادن بازگشایی شده اند. در سمت تقاضا، انتظار می‌رود تقاضای فولاد هند، اروپا و چین به دلیل دوره اوج بارش های موسمی، فشار تورمی و مشکلات زنجیره تامین به دلیل افزایش مجدد موارد کووید در برخی نقاط دنیا، کند باقی بماند. از طرفی با تغییرات رخ داده در تجارت روسیه، احتمالاً عرضه روسیه به هند و چین افزایش خواهد یافت که ممکن است قیمت زغال سنگ کک شو استرالیا را تحت فشار قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها