بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به " معاملات خودرو در بورس کالا با موفقیت انجام شد"، "حمایت قاطع کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا"، "مسیر شفاف عرضه خودرو، برگشت ناپذیر است"، "موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم"، "خودرو از کالایِ سرمایه ای به مصرفی تبدیل می شود" و "مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی صادر شد" اشاره کرد.

معاملات خودرو در بورس کالا با موفقیت انجام شد

به گزارش کالاخبر ، در روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی و فیدلیتی متعلق به بهمن موتور روی تابلو معاملات بورس کالای ایران رفت و در مجموع با تقاضای ۳ هزار و ۴۸۵ سفارش مواجه شد. به این ترتیب معاملات خودرو در بورس کالا کلید خورد و در پایان معاملات، همه میزان عرضه فروخته شد.

جریان های متعددی خوش نداشتند عرضه خودرو شفاف و رقابتی شود

وزیر اقتصاد با حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: جریان های متعددی خوش نداشتند احسان خاندوزی املاک و مستغلات در راه عرضه در بورس کالا است.

احسان خاندوزی گفت: در موضوع خودرو جریان های متعددی خوش نداشتند و ندارند که فرآیند تجارت و توزیع این دست از کالاها را به شکل کاملا شفاف و رقابتی ادامه دهیم اما با فراز و نشیبی موفق شدیم به عنوان دستور کار عملی محقق کنیم و از این منظر خیلی خوشحالم که امروز این اتفاق مبارک رخ داده است.

وی با بیان اینکه امروز مدیران خودروسازی، مشتریان، مسئولان و نمایندگان از وضعیت صنعت خودرو گریانند و امیدوارم که این دست از اقدامات کمک کند که راه برون رفت از این وضعیت شکل بگیرد، عنوان کرد: علی رغم اینکه الزام قانونی برای مطرح شدن عرضه خودرو در شورای عالی بورس وجود نداشت، ولی جمع بندی شورا به این سمت رفت که این گام برداشته شود رانت گسترده ای که به نام مردم در قرعه کشی های کذایی در حال توزیع بود و نصیب دلال ها می شد به حداقل ممکن برسانیم.

حمایت قاطع کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت قاطع می‌کند.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که از زیرساخت ها، مکانیزم ها و ظرفیت های بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم، افزود:عملکردهای شرکت های خودرویی نشان می‌دهد زیان دو خودروساز کشور ناشی از قیمت گذاری دستوری برای ایران خودرو ۱۸ هزار میلیارد تومان و برای سایپا ۱۴ هزار میلیارد تومان است. و با عرضه خودرو در بورس کالا شرایطی ایجاد خواهد شد که هم تولیدکننده انتقاع ببرد و هم مصرف کننده در شرایط رقابتی با قیمت منطقی و مناسب خرید نماید. امروز این شرایط در عرضه خودرو رقم خورد و سبب شد مصرف کننده ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین تر از قیمت های بازار خرید خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مجلس و کمیسیون اقتصادی از سیاست های فعلی بازار سرمایه حمایت می کند چراکه این سیاست ها منتهی به بورس کالا است و هر چه بتوان شفافیت، توزیع رانت، اعمال هزینه ها، رانت و قیمت گذاری که مخل اقتصاد و بنگاه ها است را برداریم و این موضوعات مورد حمایت ما است.

مسیر شفاف عرضه خودرو، برگشت ناپذیر است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرده، مسیر شفاف عرضه خودرو، برگشت ناپذیر است.

مجید عشقی با تاکید این نکته که بورس کالا یکی از ارکان بسیار مهم بازار سرمایه و اقتصاد کشور است، گفت:در بحث منطق عرضه خودرو در بورس کالا احکام دایمی و ۱۸ تاکید دارد که محصول هایی که در بورس کالا عرضه می شود باید از شمول قیمت گذاری خارج شوند و امیدواریم عرضه ها را در سایر کلاس ها هم داشته باشیم و به شفافیتی که دنبال آن هستیم کمک کنیم.

وی گفت: از خودروهایی شروع کردیم که حساسیتی در آنها وجود ندارد. خودروهایی که قبلا هم مشمول قیمت گذاری نبودند. نتایج حاصل از عرضه ما را مصمم کرد با همین فرمان جلو برویم و برای عرضه های دیگر برنامه ریزی هایی داشته باشیم. متناسب با تقاضا عرضه ها تداوم یابد و قیمت های منصفانه کشف شود.

خودرو، رکورد صدور کد معاملاتی را شکست

مدیرعامل بورس کالای ایران در آیین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: خودرو، رکورد صدور کد معاملاتی در بورس کالا را شکست و ۲۶ هزار کد معاملاتی در روز نخست عرضه خودرو در بورس کالا صادر شد.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه امروز را برای رفع سایه شوم دلالی و توزیع رانت در صنعت خودروسازی کشور جشن می گیریم، ادامه داد: در بازار امروز خودرو های مختلف با تقاضای خوبی مواجه شدند؛ به طوری که حدود ۶٠٠ خودرو عرضه شد. نسبت تقاضا به عرضه حدود ۵۸۱ درصد بود و قیمت های پایه همان قیمت هایی بود که خودرو سازان در بازار می فروختند و تفاوت در بازار غیرشفاف و غیررسمی در بسیاری از موارد رقم چشمگیری است و از رانت زیاد جلوگیری شد و به شفافیت سازی عرضه خودروها در بورس کالا کمک کرد.

وی اضافه کرد: عرضه امروز خودرو در بورس کالا شروع کار هست و می توانیم به سمت خودروهای پر تیراژ حرکت کنیم همچنین باید معاملات مبتنی بر اوراق بهادار نیز فعال شود؛ به طوری که گواهی سپرده خودرو یا سلف فروشی خودرو که هم تامین مالی را  فراهم می کند و هم بازار مستمر روزانه را می تواند فراهم کند.

موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم

مدیرعامل پارس خودرو عرضه و فروش خودرو در بورس کالا را عاملی برای قطع دست رانت بازان و کاهش التهابات بازار برشمرد و گفت: بهترین راه این است که به سمت عرضه خودرو در بورس کالا برویم و خودرویی که به دست مشتری می‌رسد، با قیمت واقعی باشد و مشتری مجبور نباشد به دلیل این مشکلات به بازار آزاد مراجعه و ارقام نجومی برای خودرو پرداخت کند.

محمد حسین ترابی از ورود سهند به بازار در نیمه دوم سال آینده خبر داد و گفت:به دنبال آن هستیم از طریق راه های دیگر همچون بورس کالا و سایر مسیرها نسبت به ایجاد رقابت اقدام کنیم این در حالیست که هم اکنون اختلاف زیاد قیمتی بین بازار و کارخانه وجود دارد که به دنبال آن هستیم تا این اختلاف قیمت به نفع شرکت تمام شود که به نظر می رسد بهترین اقدام فروش خودرو در بورس کالا باشد.

خودرو از کالایِ سرمایه ای به مصرفی تبدیل می شود

رییس هیات مدیره گروه بهمن با بیان اینکه خودروسازان به این نتیجه رسیده اند اگر بخواهند در فضایی شفاف و رقابتی اقدام به فروش محصولاتشان کنند، آن فضا بورس کالای ایران است، افزود: براساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب سال ۱۳۸۸، ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه ششم و همینطور در قانون بودجه ۱۴۰۱ از بورس کالای ایران به عنوان بازار متشکل کالایی به طور کامل حمایت شده و براساس این قوانین، عرضه در بازار متشکل کالایی از سایر الزامات مربوط به قیمت گذاری معاف شده است.

جمشید ایمانی، شفافیت و رقابت را به عنوان دو رکن اصلی و مزیت بورس کالای ایران برشمرد و گفت: علاوه بر معاف بودن معاملات بورس کالا از الزام های قیمت گذاری دستوری و نحوه عرضه کالا به روش های غیرمعمول از جمله قرعه‌کشی، شفافیت و رقابت نیز از دیگر مزیت های این بورس است؛ همچنین در تالار شیشه ای بورس، دستگاه و سازمانی غیر از خودروسازان بر معاملات نظارت می کند و به این ترتیب همه فرآیندها شفاف و قابل نظارت است.

همه خودروهای وارداتی و داخلی در بورس کالا عرضه شود

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه عرضه محصول های خودرو در بورس کالا در تعادل بازار موثر است، گفت: علاوه بر خودروهای داخلی باید نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم اقدام کرد چرا که شفافیت و رقابت، نیاز کل بازار خودرو است و محور بورس کالا در این بازار می تواند حتی بازار خودروهای خارجی را متعادل کند.

ابراهیم جمیلی با بیان اینکه استمرار عرضه و البته کنار گذاشتن کامل رویکرد قیمت‌گذاری دستوری دو شرط اصلی برای تحقق اهداف ورود خودرو به بورس کالا است، گفت: موضوع مهم دیگر علاوه بر ورود خودروهای داخلی به بورس کالا این است که امکان عرضه محصول های وارداتی هم در بورس کالا ایجاد شود و افرادی که خودرو وارد کردند، نیز بتوانند به راحتی محصول هایشان را در بورس کالا عرضه کنند، زیرا این امر باعث ایجاد شفافیت و رقابت در کل بازار می‌شود.

خودروسازان و قطعه سازان، جان می‌گیرند

دبیر انجمن خودروسازان می گوید که از این هفته، نخستین گام اصولی برای حذف رانت های گسترده در بازار خودرو با شروع عرضه ها در بورس کالا کلید می خورد که بدون شک با استمرار عرضه ها در بورس کالا، خودروسازان از زیان خارج شده، شرایط قطعه سازان بهبود می یابد و آن زمان است که توقع تولید با کیفیت خودرو به حق و بدون چون و چرا باید اجرایی شود.

احمد نعمت بخش با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: فروش خودرو در بورس کالا، قیمت گذاری دستوری و به تبع آن، رانت را از بین خواهد برد و استمرار این عرضه ها، خودروسازان را از زیان خارج می کند کما اینکه با ادامه این رویه، توقع مردم و مصرف کننده نهایی از خودروهای با کیفیت به جا خواهد بود چراکه دیگر دخالتی در امر فروش خودروسازان نمی شود.

پایان ضیافت دلالان خودرو نزدیک است

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا می گوید: زمانی که قیمت ها واقعی  شود، دلالی نیز بی معنی می شود و این رویه از طریق سازوکار شفاف بورس کالا، شدنی است.

محمدرضا نجفی منش با اعلام رضایت فعالان صنعت خودرو با عرضه محصول ها در بورس کالا گفت: تنها راه قانونی در شرایط فعلی برای رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری، بورس کالا و عرضه محصول ها در آن است. در بورس کالا با استفاده از سازوکار عرضه و تقاضا قیمت واقعی کشف می شود. زمانی که قیمت واقعی کشف شود، صف خرید افرادی که در انتظار بهره بردن از اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار هستند جمع خواهد شد و خریداران واقعی به معاملات ورود می کنند.

مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی صادر شد

‌مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران از صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی بازار سرمایه ایران از سوی سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: با توجه به ابلاغیه اخیر بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی و همچنین صدور مجوز فعالیت نخستین صندوق چند کالایی، در آینده نزدیک شاهد توسعه و تنوع دارایی ها در سبد ابزارهای مالی و مشتقه بورس کالا خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها