کارگاه آموزشی

دومین جلسه کارگاه آموزشی آشنایی با «قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی» امروز با حضور کارگزاران در بورس کالای ایران برگزار شد. رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا در تشریح این نوع از قراردادها در راستای تنوع‌بخشی ابزارهای مدیریت ریسک به زوایای جدیدی از این موضوع پرداخت.

به گزارش کالاخبر ، محمد حقانی‌نسب، رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران درباره قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی گفت: قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی، قراردادی است که در آن خریدار حق داشتن موقعیت تعهدی باز قرارداد آتی را از فروشنده اختیار، می‌خرد و فروشنده متعهد می‌شود در بازار قرارداد آتی طرف مقابل، موقعیت باز ایجاد شده قرار گیرد.

به گفته محمد حقانی‌نسب اختیار خرید (Call Option) برای خریدار اختیار، در سررسید قرارداد، موقعیت تعهدی خرید و برای فروشنده اختیار، موقعیت تعهدی فروش در بازار قرارداد آتی ایجاد می‌کند. اختیار فروش (Put Option) هم برای خریدار اختیار، در سررسید قرارداد، موقعیت تعهدی فروش و برای فروشنده اختیار، موقعیت تعهدی خرید در بازار قرارداد آتی، ایجاد می‌کند.

رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا درباره قیمت اختیار نیز تصریح کرد: در هر یک از قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش، فروشنده اختیار معامله مبلغی را با عنوان قیمت اختیار از طرف مقابل بابت اختیاری که برای اخذ موقعیت تعهدی در بازار آتی به او می‌دهد، دریافت می‌کند. این مبلغ بابت خرید اختیار از طرف خریدار پرداخت شده و قابل بازگشت نیست.

وی درباره قیمت اعمال هم گفت: قیمت‌های اختیار خرید و اختیار فروش توسط بورس کالا تعیین می‌شود. در قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی، متناسب با قیمت تسویه قرارداد آتی، حداقل سه قیمت اعمال توسط بورس کالا تعریف می‌شود و در صورت نوسان قیمت تسویه قرارداد آتی، بورس کالا قیمت‌های اعمال جدیدی را به لیست قیمت اعمالی‌های موجود اضافه می‌کند.

حقانی‌نسب در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: قیمت‌های اعمال تعریف شده به نحوی است که همواره یک قرارداد اختیار معامله در سود، یک قرارداد اختیار معامله در زیان و یک قرارداد اختیار معامله بی‌تفاوت وجود داشته باشد.

به گفته او در سود یا زیان بودن یک اختیار معامله از منظر خریدار اختیار بررسی میشود.

این مقام بورس کالا درباره تامین وجه تضمین قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی نیز گفت: با توجه به ضوابط تعیین وجه تضمین تنها در صورت فراهم شدن امکانات فنی در بورس کالا، وجوه تضمین براساس راهبردها و استراتژی‌ها تعیین می‌شود. به همین دلیل تا آن زمان وجه تضمین به صورت «قرارداد محور» محاسبه می‌شود. یعنی وجوه تضمین برای هر موقعیت به صورت کاملاً جداگانه و بدون درنظرگرفتن موقعیت‌های دیگر لحاظ می‌شود.

حقانی‌نسب در رابطه با تفاوت قرارداد آتی با قرارداد اختیار معامله کالایی به سه مورد اشاره و تصریح کرد: در قرارداد اختیار معامله کالایی خریدار مهلت مجدد ندارد، همچنین خریدار همراه با ارایه درخواست اعمال باید وجه تضمین کند. تمایز دیگر این نوع قراردادها با قرارداد آتی مسئله درنظرگرفتن اندازه قرارداد آتی برای مبلغ اختیار است.

دومین جلسه کارگاه آموزشی آشنایی با «قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی» امروز صبح با حضور کارگزاران در بورس کالای ایران برگزار شد که در این کارگاه، رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا ضمن تشریح جزییات این قرارداد، از توسعه این قرارداد بر پایه دارایی‌های جدید پس از راه اندازی اختیار معامله آتی زعفران خبر داد.

روز گذشته بعدازظهر جلسه نخست کارگاه آموزشی آشنایی با «قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی» با حضور کارگزاران در بورس کالای ایران برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها