گواهی سپرده+انبار

بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران در سومین هفته بهار ۱۴۰۲ میزبان معامله بیش از ۱۲.۶ میلیون ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش نزدیک ۵۲۸ میلیارد تومان بود. سیمان از لحاظ حجم و سکه امامی (تمام) به لحاظ ارزش معاملات برتر از سایر دارایی ها، در مقام نخست ایستاد و دارایی جدید این بازار یعنی شمش طلا نیز با معامله ۶۴ هزار و ۵۸۳ گواهی، آمار قابل قبولی را به ثبت رساند.

به گزارش کالاخبر ، ۱۲ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۱۸۳ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۵۲۷ میلیارد و ۹۷۳ میلیون تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته معامله شد. ارزش معاملات مربوط به ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ نیز نزدیک ۶۱۹ میلیارد تومان برای ۱۵ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۵۰۲ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.

در جریان معاملات هفته گذشته، ۲ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۸۱۴ اوراق گواهی سپرده سکه طلا (تمام سکه) در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۲۸۴ میلیارد و ۱۸۳ میلیون تومان را ثبت کرد.

اوراق مبتنی بر تمام سکه طلا با کسب سهم ۵۴ درصدی در ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد. سکه طلا (تمام سکه) سهم ۷ درصدی در حجم معاملات داشت و به صورت مشترک جایگاه سوم را در حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۸ میلیون و ۱۶ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست از نظر حجم را به ثبت رساند و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۷ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۶۳ درصد بود که از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد.

در هفته منتهی به ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۸۱۴ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۱۱۵ میلیارد و ۷۷۴ میلیون تومان منعقد شد که این دارایی پایه، با سهم ۲۲ درصدی در حجم و ارزش جایگاه دوم را در دو آیتم به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات ۸۶۶ هزار و ۵۴۲ گواهی سپرده شیشه نیز به بیش از ۹۷ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان رسید و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ حجم به صورت مشترک با تمام سکه طلا بعد از سیمان و زعفران و مقام سوم را از نظر ارزش پس از سکه طلا (تمام سکه) از آن خود کند. این دارایی پایه توانست سهم ۷ درصدی از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی و سهم ۱۸ درصدی از ارزش کل این معاملات را به خود اختصاص دهد.

در هفته ای که گذشت معامله ۹ هزار و ۴۸۷ گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۷۴۶ میلیون تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید. همچنین ۴۵۷ گواهی سپرده زیره سبز به ارزش بیش از ۹۲ میلیون تومان منعقد شد.

تا پایان سال گذشته همچنین شاهد اضافه شدن دارایی جدید و جذاب دیگر به بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا بودیم؛ به گونه ای که در تا پایان سال گذشته، ۱۴۶ هزار و ۲۵۹ گواهی به ارزش نزدیک ۴۳ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان منعقد شد.

در هفته قبل با وجود تعطیلات دو روز نخست، شاهد رشد معاملات این دارایی بودیم؛ به گونه ای که ۶۴ هزار و ۵۸۳ گواهی سپرده شمش طلا به ارزش ۲۲ میلیارد تومان منعقد شد. این دارایی که تازه به سبد دارایی های گواهی سپرده بورس کالا افزوده شده، توانسته با گذشت تنها چند هفته جایگاه خود را بدست آورد و مقام چهارم را به لحاظ ارزش بعد از تمام سکه، زعفران و شیشه از آن خود کند.

۱۲.۶ میلیون گواهی سپرده در بورس کالا معامله شد

۱۲.۶ میلیون گواهی سپرده در بورس کالا معامله شد

۱۲.۶ میلیون گواهی سپرده در بورس کالا معامله شد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها