آراسته

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالای ایران گفت: پس از راه اندازی موفق معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی شمش طلا و همچنین مشارکت صندوق های کالایی در معاملات این دارایی، از سه شنبه ۱۸ مهرماه قرارداد اختیار معامله شمش طلا نیز در بورس کالا آغاز بکار می کند تا با تکمیل زنجیره ابزارهای مالی شمش طلا به همه سلایق سرمایه گذاران در این حوزه پاسخ داده شود.

رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالای ایران در گفت و گو با کالاخبر از شروع معاملات اختیار معامله شمش طلا در هفته جاری خبر داد.

آراسته گفت: برای اولین بار در بازار مشتقه بورس کالای ایران می‌توان استراتژی ترکیبی کاورد کال (موقعیت باز فروش اختیار معامله خرید پوشش‌داده شده با خرید دارایی پایه) در بازار آپشن را بدون تأمین وجه تضمین انجام داد.

او افزود: بورس کالای ایران شرایطی را فراهم کرده که فعالان بازار بتوانند در لحظه و به محض ارسال درخواست امکان استفاده از دارایی پایه به عنوان وجه تضمین موقعیت فروش اختیار خرید شمش طلا را داشته باشند.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالا ادامه داد: بورس کالا در مسیر ایجاد بازار شفاف و بدون حباب برای طلا در انتهای سال گذشته بازار گواهی سپرده شمش طلا را راه‌اندازی کرد و تکمیل ابزارهای مبتنی بر شمش طلا را در دستور کار قرارداد و پس از راه‌اندازی موفقیت آمیز قراردادهای آتی مبتنی بر شمش طلا در ابتدای سال جاری، هم‌اکنون راه‌اندازی قراردادهای اختیار معامله شمش طلا با امکان اتخاذ استراتژی کاوردکال لحظه‌ای را در دستور کار دارد.

وی اظهار داشت: بازار گواهی سپرده شمش طلا به سرمایه‌گذاران طلا کمک می‌کند که به جای سرمایه‌گذاری در دیگر دارایی‌های مرتبط با طلا که گاها دچار حباب می‌شوند و یا هزینه خرید و فروش بالایی دارند، مستقیماً در شمش طلا سرمایه‌گذاری کنند و علاوه بر فراغت از مسائل مرتبط با حمل و نگهداری و کمیت و کیفیت از نوسانات شدید حباب قیمتی مصون باشند. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران برای پوشش ریسک و سرمایه‌گذاری بهینه می‌توانند از ابزارهای مشتقه مبتنی بر شمش طلا بهره گیرند.

آراسته اضافه کرد: بازار اختیار معامله شمش طلا علاوه بر اینکه یک ابزار جدید برای پوشش نوسانات طلا خواهد بود، شرایطیی را فراهم می کند که معامله‌گران برای اجرای استراتژی کاوردکال که یکی از استراتژی‌های مهم معاملاتی در بازار اختیار معامله است، نگران تأمین وجه تضمین نباشند.

استراتژی کاوردکال چیست؟

وی در خصوص استراتژی کاوردکال بیان نمود: در این استراتژی معاملاتی که در تمامی بازارهای دنیا معمول است، سرمایه‌گذار همزمان دارایی پایه مورد نظر (گواهی شمش طلا) را خریده و اختیار خرید دارایی را پایه را در بازار آپشن می‌فروشد. در این استراتژی معامله‌گر طرف مقابل خود را به نوعی در برابر افزایش قیمت بیمه کرده و اگر اختیار خرید خود را اعمال کند،‌ سرمایه‌گذار دارایی پایه خریداری شده را به وی تحویل می‌دهد. سود فروشنده قرارداد اختیار خرید حاصل از وجه دریافتی از خریدار اختیار خرید به اضافه اختلاف قیمت اعمال و قیمت خرید دارایی پایه خواهد بود. خریدار اختیار خرید نیز در صورت افزایش قیمت و فروش قرارداد اختیار خرید در قیمت بالاتر و یا اعمال قرارداد و تحویل دارایی پایه در سررسید کسب سود خواهد نمود.

وی افزود: قراردادهای اختیار معامله شمش طلا در کنار قراردادهای آتی شمش طلا، ابزار مناسب پوشش ریسک را در اختیار فعالان بازار طلا قرار داده و به افزایش عمق بازارهای مبتنی بر شمش طلا کمک زیادی می‌کند. صندوق‌های کالایی و تمامی سرمایه‌گذاران حقوقی نیز می‌توانند با مشارکت در این بازار علاوه بر پوشش ریسک مشتریان و سبدهای سرمایه‌گذاری خود، سود مناسبی را از بیمه‌گری در این بازار کسب کنند.

وی افزود چنانچه فعالان بازار سرمایه قصد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار شمش طلا داشته باشند می‌توانند با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مبتنی بر طلا از مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها در بازارهای مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران بهره‌مند شده و کسب سود نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها