طلا

معاملات طلا در بورس‌ها در سراسر جهان، بازار مدرن طلا را به یک بازار جهانی تبدیل کرده است. بزرگ‌ترین بازار طلا، اتحادیه بازار شمش لندن (LBMA) است که در شهر لندن مستقر بوده و تعیین قیمت روزانه طلا را بر عهده دارد. سایر بازارهای اصلی طلا شامل بورس طلای شانگهای، بورس کالای نیویورک و بورس کالای توکیو می‌شود.

به گزارش کالاخبر ، طلا در شکل‌های متنوعی در بورس‌های جهان معامله می‌شود که از آن جمله می‌توان به طلای فیزیکی در قالب سکه، شمش و زیورآلات و نیز ابزارهای مالی مبتنی بر طلا همچون قراردادهای آتی، اختیار معامله و صندوق‌های قابل معامله (ETF ها) اشاره نمود. این ابزارهای مالی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که بدون خرید و نگهداری طلای فیزیکی، از منافع این بازار بهره‌مند شوند.

عمده معاملات طلا در جهان، در بورس COMEX، بازار خارج از بورس لندن و بورس‌های طلا و آتی شانگهای صورت می‌گیرد. COMEX، زیرمجموعه بورس کالای شیکاگو (CME) بوده و بزرگ‌ترین بازار معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله مربوط به فلزات محسوب می‌شود. در این بازار، قراردادهای مشتقه فلزاتی همچون طلا، نقره، مس و آلومینیوم معامله می‌گردد. معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله در این بازار عمدتاً با هدف پوشش ریسک صورت می‌گیرد و معمولاً به تحویل منجر نمی‌شود.

COMEX، در حقیقت بورس اصلی قراردادهای آتی طلا و نقره است که در سال ۱۹۳۳ از طریق ادغام چهار بورس مستقر در نیویورک، پدید آمد. بیش از ۴۰۰ هزار قرارداد آتی و اختیار معامله که روزانه در COMEX معامله می‌شود، این بازار را به نقدشونده‌ترین بازار بورس فلزات در جهان تبدیل کرده است؛ به نحوی که فعالیت معامله‌گران و قیمت‌های کشف‌شده در این بازار، بر بازار فلزات قیمتی سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

طلا به عنوان یک فلز قیمتی تأثیرگذار در اقتصاد جهانی، یکی از دارایی‌های پایه قراردادهای مشتقه قابل معامله در COMEX است که حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص می‌دهد. در بورس COMEX، روزانه حدود ۴۲ میلیون اونس طلا (بیش از ۱۳۰۰ تن) معامله می‌شود. معاملاتی که در COMEX صورت می‌گیرد، به صورت عمده بر روی قرارداد آتی با نزدیک‌ترین سررسید پیش رو انجام می‌شود و قیمت این قرارداد به عنوان یک تقریب از قیمت نقدی در نظر گرفته می‌شود.

در سال ۱۹۷۲، بورس کالای شیکاگو معاملات آتی بر روی هفت ارز را راه‌اندازی نمود. در سال ۱۹۷۴ نیز اولین قرارداد آتی طلا در بورس COMEX در نیویورک معامله شد.

سایر بازارهای مهمی که در آن‌ها طلا معامله می‌شود، شامل دبی، هند، ژاپن، سنگاپور و هنگ‌کنگ می‌شود. اگرچه توانایی این بازارها در جذب نقدینگی به اندازه مراکز اصلی معاملاتی طلا نیست، اما با این حال، نقش مهمی در تأمین تقاضای منطقه‌ای ایفا می‌کنند و به عنوان مراکز معاملات طلا در منطقه خود محسوب می‌شوند.

توسعه بسترهای معاملاتی الکترونیکی در سال‌های اخیر به ایجاد سهولت در خرید و فروش طلا توسط سرمایه‌گذاران کمک کرده که این امر، تأثیر قابل توجهی بر بازار طلا داشته است. در حقیقت، امکان خرید و فروش طلا و ابزارهای مالی مبتنی بر طلا به صورت برخط، به افزایش نقدشوندگی بازار طلا منجر شده و قابلیت دسترسی به این بازار را برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان افزایش داده است.

بنابراین می‌توان گفت رشد و تکامل معاملات و بازار طلا در جهان تحت تأثیر عوامل گوناگونی شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به توسعه استانداردهای طلا، رشد بازارهای جهانی، تأثیر تکنولوژی و تغییرات تقاضای سرمایه‌گذاران اشاره نمود. طلا قرن‌هاست که جایگاه خود را به عنوان یک کالای ارزشمند حفظ کرده است و پیش‌بینی می‌شود نقش مهم خود را برای سال‌های متمادی در اقتصاد جهانی حفظ خواهد نمود.

بخش اول این گزارش تحت عنوان رونق ابزارهای مالی مبتنی بر طلا در دنیا را از اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها