فلزات اساسی

در هفته های اخیر قیمت فلزات اساسی تغییرات بزرگی نداشته و عموما کاهش یافته است، بر همین اساس بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران تلاش می کنند با درک وضعیت جدید بازار این فلزات، به پیش بینی آینده بپردازند، اگر چه دیدگاه های مختلفی در این زمینه مطرح شده است.

  به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت فلزات اساسی از اواخر سال گذشته میلادی تا دو ماه پیش رشدی قابل ملاحظه داشت اما در هفته های گذشته این روند متوقف و گاه معکوس شده است.

موسسه مودیز در تازه ترین گزارش خود آورده است، انتظار می رود بخش فلزات پایه طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده شرایط باثبات داشته باشد. رشد اقتصاد و تولید صنعتی، عوامل اصلی موثر بر بازار این فلزات خواهند بود. البته پیش بینی می شود نوسان در قیمت ها بزرگ باشد.

تولید و مصرف فلزات پایه در چین بیشترین تاثیر را بر بازار دارد. از آنجا که انتظار می رود نرخ رشد اقتصاد این کشور امسال ۶.۳ درصد باشد (در مقایسه با سال قبل که ۶.۷ درصد بود) درباره رشد قیمت فلزات پایه تردیدهایی وجود دارد.

پیش بینی می شود امسال اقتصاد آمریکا ۲.۴ درصد و اقتصاد گروه بیست، ۳ درصد رشد کند. از آنجا که قیمت مواد خام تحت تاثیر اخبار اقتصادی بویژه از چین قرار دارد، احتمال آنکه اخبار یاد شده سبب رشد قیمت ها باشد کم است.

با آنکه انتظار می رود قیمت فلزات پایه در نیمه دوم سال جاری میلادی کاهش یابد، اما احتمال آنکه قیمت ها به سطوح مشاهده شده در اوایل سال گذشته میلادی کاهش پیدا کند بسیار کم است.

سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که میزان تقاضا برای فلزات پایه طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده کمتر از پیش بینی هایی اخیر خواهد بود. در ماه های گذشته عده ای از کارشناسان خوشبین پیش بینی کرده بودند تداوم سیاست های حمایتی دولت چین و اجرای برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا به افزایش شدید مصرف فلزات پایه منجر می شود.

از سوی دیگر قیمت فلزات پایه تحت تاثیر نگرانی های ژئوپولیتیک آتی قرار دارد: زمان و نحوه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، انتخابات در فرانسه، آلمان، شیلی و چین، سیاست های تجاری و بودجه توسعه زیرساخت ها در آمریکا و .. همگی جزء عوامل موثر بر قیمت فلزات پایه هستند. البته اختلال در عرضه نیز بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت.

در چند سال اخیر، کاهش بودجه اکتشاف و استخراج شرکت های معدنی سبب شده میزان ذخایر و عیار سنگ معدن این فلزات پایین رود. شرکت های معدنی باید به تاثیر افزایش قیمت نفت، هزینه نیروی کار و حمل و نقل توجه داشته باشند زیرا این افزایش ها از حاشیه سود آنها خواهد کاست.

سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه نیز باید بدانند صرف نظر از وضعیت و شرایط اقتصاد جهان، برخی عوامل دیگر از جمله اعتصاب کارگران معدن، اختلال در تولید کارخانه ای، میزان ذخیره فلزات پایه در بورس فلزات لندن، مازاد عرضه و .. بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها