756935003759410.jpg

بانک مرکزی چین با هدف کاستن از نگرانی سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد این کشور، بار دیگر سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی را کاهش داد؛ این کاهش ۰.۵ درصدی از دیروز اعمال شد و این بدین معناست که بانک ها نقدینگی بیشتری برای تزریق به اقتصاد این کشور در اختیار خواهند داشت.

به گزارش« پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این خبر قاعدتا باید به افزایش قیمت فلزات اساسی منجر می شد؛ زیرا چین بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات در جهان است اما چنین نشد.

روز گذشته بانک مرکزی چین برای پنجمین بار در ۱۲ ماه اخیر، سپرده قانونی بانک ها را کاهش داد. طی هفته های اخیر شرایط بازار مالی چین بدتر شده و بر زیان سرمایه گذاران افزوده شده است. شاخص ترکیبی شانگهای در ماه های اخیر به سرعت کاهش یافته و خبرهای منتشر شده از اقتصاد این کشور حاکی از آن هستند که در بخش های مختلف اقتصاد از جمله تولید کارخانه ای، خدمات، صادرات و واردات شرایط خوب نیست.

این درحالی است که بانک مرکزی چین در ۱۵ ماه اخیر بارهای نرخ های بهره را کاهش داده است. اقتصاد چین در سال گذشته میلادی ۶.۹ درصد رشد کرد و پیش بینی شده امسال نرخ رشد از این حد پایین تر خواهد بود.

عامل اول ضعف در بازار فلزات پایه همین است. به رغم اقدامات مختلفی که بانک مرکزی چین برای کمک به رونق اقتصاد این کشور انجام داده است باور عمومی این است که نرخ رشد اقتصادی در خوشبینانه ترین حالت در سطح ۷ درصد قرار خواهد داشت و در این سطح از رشد، تقاضا برای مواد خام از جمله فلزات اساسی رشدی قابل ملاحظه پیدا نخواهد کرد.

عامل دوم افزایش نیافتن قیمت فلزات اساسی با انتشار خبر اقدام حمایتی بانک مرکزی چین این است که بازار این مواد با مازاد عرضه مواجه است و برای مدتی طولانی این وضعیت ادامه پیدا می کند. شرکت های تولیدکننده فلزات اساسی در ماه های اخیر تلاش کرده اند از میزان تولید خود بکاهند اما تحقق این هدف زمانبر است. از سوی دیگر میزان ذحیره این فلزات بالاست.

سومین عامل، افزایش ارزش دلار است. روز گذشته خبرهای منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو منفی بود و این امر فشار بر ارزش یورو در برابر دلار را بیشتر کرد. رشد ارزش دلار تقاضا برای فلزات اساسی را کاهش می دهد. پیش بینی شده ارزش دلار به رشد خود ادامه می دهد زیرا بانک مرکزی اروپا قصد دارد در چند روز آینده سیاست های حمایتی جدید اتخاذ کند.

بدین ترتیب ضعف اقتصاد جهان، رشد ارزش دلار و مازاد عرضه، سه عامل موثر بر بازار فلزات اساسی هستند که اجازه نمی دهند قیمت ها رشد کند. این عوامل پایا هستند و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته باشند.

اگر به هر دلیل رشد ارزش دلار سرعت بیشتری پیدا کند شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود. و نکته مهم اینکه به رغم رشد قیمت ها در هفته های اخیر، هنوز کاهش ماه های گذشته جبران نشده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها