IMG_2246.JPG

راه اندازی فاز سه شركت پتروشيمي پرديـس از سال ۹۰ آغاز شده و براساس برنامه های اعلامی، قرار است در سال ۹۵ این فاز به بهره برداری برسد؛ از این رو این شرکت طی دو نوبت به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق ابزار معاملاتی بورس کالا تامین مالی می کند تا فاز سه این شرکت از سال آینده آغاز به کار کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مراسم انتشار اوراق سلف موازی استاندارد اوره شرکت پتروشیمی پردیس صبح امروز با حضور حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، علی سنگینیان مدیرعامل تامین سرمایه امین، علی اسکویی، مدیر مالی شرکت پتروشیمی پردیس و همچنین نبی زاده، مدیر مالی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در شرکت بورس کالای ایران برگزار شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در این مراسم گفت: شركت پتروشيمي پرديـس بزرگترين مجتمع توليدكننده آمونيـاك و اوره در خاورميانـه و نيز يكي از بزرگترين توليدكنندگان اين محصولات در سطح جهان است که امروز به منظور تکمیل فاز سه خود اقدام به انتشار اوراق سلف موازی اوره از طریق بورس کالای ایران کرده است.

حامد سلطانی نژاد افزود: راه اندازی فاز سه شركت پتروشيمي پرديـس از سال ۹۰ آغاز شده و براساس برنامه های اعلامی، قرار است در سال ۹۵ این فاز به بهره برداری برسد؛ از این رو این شرکت طی دو نوبت به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق ابزار معاملاتی بورس کالا تامین مالی می کند تا فاز سه این شرکت از سال آینده آغاز به کار کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: اوراق سلف موازی استاندارد که امروز مورد توجه شرکت های تولیدی از صنایع مختلف قرار گرفته است، جزو کم ریسک ترین و شرعی ترین اوراق به حساب می آید چراکه این اوراق به پشتوانه تولید واقعی شرکت ها منتشر می شود و به طور حتم با فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر شرکت ها در صنایع مختلف با این روش تامین مالی، شاهد تحولی در تامین مالی شرکت ها خواهیم بود.

سلطانی نژاد با بیان اینکه از کلیه شرکت های تولیدی دعوت می کنیم تا از ظرفیت های بورس کالای ایران برای تامین مالی خود استفاده کنند، اظهار داشت: اوراق سلف موازی استاندارد بنا به شرایط محصولات و تولید می تواند با سررسید بیش از یکسال هم منتشر شود و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

تقویت ۲ ابزار بین المللی در بورس کالا

وی گفت: شرکت ها علاوه بر تامین مالی و تامین سرمایه در گردش خود از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، می توانند از گواهی سپرده کالایی که ابزاری بین المللی و کارا در سایر بورس های کالایی دنیا است نیز استفاده کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: تقویت اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی که دو ابزار مرسوم در بازارهای دنیا هستند، مسیر بین المللی شدن بورس کالای ایران را هموارتر می کنند به طوریکه طی مذاکراتی که با بورس های کالایی دنیا انجام داده ایم، بحث تامین مالی بین المللی از طریق دو ابزار سلف موازی و گواهی سپرده کالایی مورد استقبال قرار گرفته است.

پیوند بازار مالی و بخش واقعی اقتصاد

وی با اشاره به اینکه شرکت های تامین سرمایه امید و امین جزو پیشگامان در حوزه معاملات اوراق بهادار و انتشار اوراق سلف موازی در طریق بورس کالا بوده اند، گفت: از سال آینده با انعکاس اثر رفع تحریم ها بر بخش های واقعی اقتصاد و به تبع بازار کالای کشور، شاهد توسعه پیوند بازار مالی و بخش واقعی اقتصاد و همچنین رونق معاملات بورس کالای ایران خواهیم بود تا رونق اقتصادی کشور به خوبی در بورس کالا نمود پیدا کند.

سلطانی نژاد در ادامه به هلدینگ نفت و گاز پارسیان اشاره کرد و اظهار داشت: هلدینگ ها از جمله هلدینگ نفت و گاز پارسیان به راحتی می توانند از طریق بازار سرمایه و ساختارهای مالی این بازار تامین مالی کنند همان طورکه انتشار اوراق سلف موازی پتروشیمی شیراز در دستور کار قرار دارد.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، با انتشار چندین نوبت اوراق سلف موازی از طریق بورس کالا برای صنایع مختلف و استقبال فعالان بازارهای مالی از این اوراق، زمان آن رسیده تا فعالان صنایع نیز در کنار سرمایه گذاران قرار گیرند و به جای خریدار و سرمایه گذاری روی کالاها، بر روی اوراق مبتنی بر کالاها سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: این رویداد در انتشار اوراق سلف تیرآهن شرکت ذوب آهن رخ داد به طوریکه بخشی از متقاضییان و خریداران اوراق سلف تیرآهن، فعالان صنعت فولاد و خریداران محصولات ذوب آهن بودند که به جای خرید کالا، سرمایه گذاری بر روی اوراق تیرآهن را انتخاب کردند؛ این رویداد همان پیوند حوزه مالی با بخش واقعی اقتصاد است که ثمرات بسیاری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها