gold+bars.jpg

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه با افزایش روبرو شد و در هفته ای که گذشت بهترین عملکرد خود را در ۳ هفته اخیر ثبت کرده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان و گمانه زنی های مربوط به وضعیت نرخ بهره آمریکا طی ماه های آینده تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است.

بر اساس این گزارش قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه با ۶.۳۰ دلار افزایش معادل ۰.۵ درصد رشد به بیش از ۱۲۴۳ دلار در هر اونس رسیده است. قیمت طلا در هفته ای که گذشت بیش از ۱.۷ درصد افزایش داشته که این بهترین عملکرد قیمت طلا در ۳ هفته اخیر بوده است.

قیمت هر اونس نقره نیز در پایان مبادلات روز جمعه با ۲۲.۶ سنت افزایش به بیش از ۱۵.۳۸ دلار رسیده است. قیمت نقره در هفته گذشته با رشد ۱.۵ درصدی همراه شده است.

میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز طی هفته گذشته بیش از ۱.۴ درصد افزایش داشته است. شاخص ارزش دلار آمریکا نیز در هفته ای که گذشت بیش از ۰.۳۴ درصد کاهش داشته است. کاهش ارزش دلار معمولا موجب افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا می شود.

پیتر هاگ تحلیلگر ارشد اقتصادی کیتکونیوز تاکید کرد: نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی آمریکا و به طور خاص وضعیت سود شرکتهای بزرگ این کشور، تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار و افزایش قیمت طلا داشته است.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که نگرانی های بین المللی نسبت به اوضاع اقتصادی آمریکا و جهان وجود داشته باشد، قیمت طلا در مسیر صعودی قرار خواهد داشت.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: اجرای سیاست های پولی انبساطی از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان نیز می تواند عامل مثبتی برای نوسانات قیمت طلا باشد.

اظهارات اخیر جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر لزوم اتخاذ رویکرد محتاطانه برای افزایش نرخ بهره تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. انتشار متن مذاکرات نشست مارس فدرال رزرو نیز همین موضع را تایید کرده است.

جانت یلن روز پنج شنبه نیز در اظهارات مهمی در یک نشست اقتصادی که با حضور بن برنانکی رئیس سابق فدرال رزرو آمریکا برگزار شد، این دیدگاه را رد کرد که آمریکا یک اقتصاد حباب زده است.

به نظر می رسد کاهش تقاضای فیزیکی طلا از سوی خریداران بزرگ آسیایی به خصوص هند و چین تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته و مانع از افزایش چشمگیر قیمت شده است.

بانک مرکزی چین طی ماه مارس تنها ۹ تن به ذخایر طلای خود افزوده است که این پایین ترین خرید طلا از سوی چین از جولای گذشته بوده است.

 

منبع: پایگاه اینترنتی مارکت واچ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها