الهی فرد

محمودرضا الهی فرد مدیرعامل کارگزاری سی ولکس به عنوان کارگزار عرضه کننده آلومینیوم در تالار صادراتی بورس کالا که فردا انجام می شود، گفت: برای جذاب شدن عرضه صادراتی آلومینیوم، عرضه کننده تخفیفاتی قائل شده و قیمت ها در مقایسه با نرخ های داخلی مناسب بوده و به نظر می رسد خرید محصول به صورت ریالی و صادرات، برای خریداران توجیه دارد.

الهی فرد در گفت و گو با «کالاخبر» با بیان اینکه عرضه هر کالایی در بورس کالا شرایط برابر را برای همه متقاضیان فراهم می کند عنوان کرد: در فروش های داخلی و در حوزه کالاهای صنعتی، معدنی و فلزی شاهد هستیم که عمده فروش شرکت ها در بورس کالا انجام می شود و شرایط برای متقاضیان در تصمیم گیری برای خرید آسان تر است. در فروش های صادراتی تا به امروز فروشندگان کالاهای فلزی عمدتا خارج از بورس و با مکانیزم های خود محصول فروخته اند و فروش رینگ صادراتی بورس کالا به محصولات پتروشیمی و نفتی و البته چند سالی به سنگ آهن اختصاص داشته است.

وی افزود: عرضه آلومینیوم در تالار صادراتی بورس کالا شروع خوبی برای حضور محصولات، صنعتی، معدنی و فلزی در رینگ صادراتی است که البته به استقبال خریداران بستگی دارد و امیدواریم با ورود خریداران به تالار صادراتی، حجم صادرات کالاهای صنعتی و معدنی از مسیر بورس افزایش یابد.

الهی فرد یکی از مزیت های عرضه های صادراتی محصولات فلزی در بورس کالا را تنوع بازار برای عرضه کننده خواند و اظهار داشت: این عرضه به صورت فروش ریالی و درب کارخانه است و این فروش ریالی محصولات، علاوه بر اینکه ریسک عدم بازگشت پول را کم می کند، تاحدودی مسئولیت های فروشندگان را کاهش می دهد و مشکلات بعدی صادرات به ویژه در شرایط تحریم را مرتفع می کند، چون معمولا شخص حقیقی یا حقوقی خصوصی این محموله ها را خریداری می کنند و کمتر تحت رصد و کنترل در امر تحریم هستند.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس ادامه داد: شرکت های بزرگ در امر صادرات تحت فشار هستند در حالی که صادرات فلزات از جمله فولاد، آلومینیوم و مس ارزآوری بالایی برای کشور دارد و به نفع اقتصاد کشور است؛ در این میان عرضه های صادراتی در بورس کالا سبب فروش روان تر و سریع تر کالاهای شرکت ها می شود.

او تصریح کرد: اگرچه خریداران پیش از این محدودتر بودند اما حالا خریدارانی که توان صادرات داشته باشند می توانند در این عرضه مشارکت کنند و اقدام به خرید نمایند.

وی افزود: با عرضه محصولات فلزی در رینگ صادراتی بورس کالا، عرضه ها عمومیت پیدا می کند و کسانی که شرایط لازم را در اختیار دارند، می توانند در آن حضور یابند درحالی که عرضه های خارج از بورس با محدودیت فعالان حاضر در صادرات آلومینیوم مواجه است و عدم آگاهی امکان حضور را برای سایرین فراهم نمی کند.

الهی فرد یادآور شد: به عبارت دیگر بورس کالا شرایط رقابتی یکسان و برابری را برای همه متقاضیان فراهم می کند. از سوی دیگر صادرات از طریق بورس شفافیت لازم را برای تصمیم گیران ایجاد می کند و اطلاعات مستندی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس در بخش پایانی صحبت های خود و درباره استمرار عرضه های صادراتی فلزات نیز گفت: استمرار عرضه های صادراتی فلزات بسته به استقبال و اقبال خریداران دارد اما در مجموع این اقدام بسیار مثبت بوده و خبرهایی از عرضه ایرالکو نیز در رینگ صادراتی شنیده می شود.

الهی فرد افزود: برای جذاب شدن معاملات، فروشنده تخفیفاتی قائل شده و قیمت ها نسبت به نرخ های داخلی مناسب است و برای خریداران توجیه دارد که آن را به صورت ریالی خریداری کند و مسائل صادراتی را پشت سر بگذارد و صادر نماید.

جزییات عرضه فردا 

به گزارش «کالاخبر» مجتمع صنایع آلومینوم جنوب در نظر دارد فردا ۳۰۰ تن شمش آلومینیوم ۵۰p-۹۹.۸۵ را به منظور صادرات در بورس کالای ایران عرضه کند که قرار گرفتن آلومینیوم بر تابلوی تالار صادراتی، برای نخستین بار رقم می خورد.

قیمت پایه این عرضه، ۵۱۲ هزار و ۵۹۶ ریال به ازای هر کیلوگرم بوده و مکان تحویل نیز انبار کارخانه است.

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران از جمله مشخصات این عرضه می توان به اعتباردهی تمامی محصول از طریق ضمانتنامه بانکی یا گشایش اعتبار اسنادی (حداکثر ۳ ماهه) با کارمزد ۱.۵ درصد ماهانه اشاره کرد. از سوی دیگر خریداران ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و جهت تسویه در بورس و صدور حواله برای قراردادهایی که به صورت اعتباری تسویه می شوند پرداخت مبلغ ارزش افزوده به صورت نقدی الزامی اعلام شده است.

در اطلاعیه این عرضه آمده است حداکثر زمان حمل از تاریخ صدور حواله ۷ روز کاری بوده و مسئولیت حمل، صادرات، اظهار گمرکی و رفع تعهدات ارزی به عهده خریدار است. همچنین حداقل خرید ۲۵ تن اعلام شده و خریدار مجاز به فروش کالا در بازار نخواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها