الهی فرد

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس با اشاره به ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توسعه صادرات کالاهای صنعتی و معدنی در قالب معاملات رینگ صادراتی بورس کالا گفت: در حال حاضر محصولاتی همچون آلومینیوم، قیر، گوگرد و عایق رطوبتی و همینطور در سال های قبل سنگ آهن نیز به طور گسترده از طریق رینگ صادراتی بورس کالا به بازارهای جهانی صادر شده و امروز از منابع کافی و بعضاً مازاد آهن اسفنجی و سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره سنگ آهن و حتی سیمان برخورداریم که می توانیم به صادرات آن ها در بورس کالا بپردازیم.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، مدیرعامل کارگزاری سی ولکس با اشاره به ابلاغیه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توسعه صادرات کالاهای صنعتی و معدنی در قالب معاملات رینگ صادراتی بورس کالا اظهار کرد: ضروری است تولیدکنندگان برای رشد کالاهای خود نگاهی به بازارهای جهانی داشته باشد تا بتوانند در بازارهای بین المللی رقابت و درآمدزایی کنند. محصولات معدنی کشور پتانسیل زیادی در این زمینه دارند به طوریکه در سال های اخیر با وجود شدت و ضعف در عرضه، جایگاه خود را در بازارهای جهانی بازکرده اند اما چه بهتر که این مهم از طریق بازار سرمایه و بورس کالا انجام شود.

محمودرضا الهی فرد با مثبت خواندن صادرات از طریق بورس کالا، بیان کرد: بورس کالا، شرایط عادلانه و یکسانی برای همه خریداران و فروشدگان مهیا می کند و از طرفی با ایجاد بستر مناسب برای رقابت بهتر، به نفع تولید کنندگان نیز هست.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس توضیح داد: پیش از این آلومینیوم و برخی محصولات پتروشیمی مانند قیر و گوگرد نیز در رینگ صادراتی بورس کالا مورد معامله قرار می گرفتند. در حال حاضر از منابع کافی و بعضاً مازاد آهن اسفنجی و دانه بندی، سنگ آهن کنستانتره و حتی سیمان برخورداریم که می توانیم به صادرات آن ها در بورس کالا بپردازیم.

وی افزود: البته پیش از این در خصوص سنگ آهن تجربه صادرات وجود داشته است و این محصول در گذشته هم پذیرش شده بوده است، اما حدود دو سالی است که عرضه های این محصول کاهش یافت و رفته رفته از رینگ صادراتی بورس حذف شد. براین اساس، می توان از تجربه گذشته این محصول در راهبری ابلاغیه جدید وزرات صمت بهره لازم برد.

الهی فرد با اشاره به مزیت نسبی صادرات از طریق بورس کالا گفت: از آنجاییکه کرایه حمل برای محصولات معدنی موضوع بسیار مهمی است، تولیدکنندگان و خریداران می توانند از طریق بورس کالا به کاهش هزینه های خود بپردازند.

محمودرضا الهی فرد تاکید کرد: صادارت محصولات معدنی و فولادی از طریق بورس کالا، سبب می‌شود تا این معاملات در بستری شفاف و منصفانه کشف قیمت و عملیاتی شود. در نظر داشته باشید که هرچقدر صادارت غیرنفتی افزایش پیدا کند، درآمد غیرنفتی کشور رشد پیدا می‌کند.

وی همچنین با تاکید بر این که تولیدکنندگان محصولات معدنی می توانند از این طریق سریعتر به پول خود برسند، افزود: در این خصوص با توجه به شرایط مشتریان و تولیدکنندگان شیوه های تسویه اعم از ریالی ، تعهد صادراتی و ضمانت نامه های ارزی و غیره متفاوت و منعطف است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها