پتروشیمی

شرکت آمریکایی اکسون موبیل تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری در یک مجتمع پتروشیمی چند میلیارد دلاری در پارک پتروشیمی دایاوان شهر هویژو در استان جنوبی گوانگدونگ چین را نهایی کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از نیپنا، برنامه اکسون‌موبیل برای سرمایه‌گذاری در این طرح نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۷ اعلام شد و کارهای اولیه ساخت‌وساز در آوریل پارسال با هدف‌گذاری برای تکمیل در سال ۲۰۲۳ آغاز شد اگرچه از آن زمان پیشرفت چندانی نداشته است.

این مجتمع پتروشیمی در استان گوانگدونگ شامل یک واحد کراکر بخار ویژه تامین خوراک با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و کارخانه‌های پایین‌دستی پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن خواهد بود که مواد مورد استفاده در صنایع بسته‌بندی، خودرو، دیگر صنایع و محصولات مصرفی را تولید خواهد کرد.

اکسون‌موبیل روز دوشنبه (۱۷ آبان‌ماه) اعلام کرد: واحد کراکر بخار خوراک این مجتمع شامل سه خط پلی‌اتیلن عملکردی (PE) و دو خط پلی‌پروپیلن با عملکرد متمایز (PP) است.

۱۰۰ درصد این طرح متعلق به اکسون‌موبیل خواهد بود که برای سرمایه‌گذاری خارجی در چین تاحدودی غیر معمول به نظر می‌آید، این مجتمع پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در دو مرحله ساخته می‌شود.

درآمد عملیاتی سالانه این پروژه ۳۹ میلیارد یوان (پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) برآورد شده است که مالیات آن در زمان رسیدن مرحله نخست به ظرفیت طراحی هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوان خواهد بود.

این شرکت آمریکایی نیز در پالایشگاه فوجیان متعلق به سینوپک با ظرفیت پالایش روزانه ۲۴۰ هزار بشکه و واحد جانبی کراکر بخار اتیلن با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن ۲۵ درصد سهم دارد.

ظرفیت واحد کراکر بخار پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام شده بود.

کارن مک کی، مدیرعامل بخش پتروشیمی اکسون‌موبیل، گفت: روند روز افزون تقاضا برای پلیمرهای عملکردی در چین ادامه خواهد داشت و ما در موقعیت خوبی برای پاسخگویی به نیازهای این بازار رو به رشد هستیم.

آنیتا یانگ، تحلیلگر ارشد آی‌سی‌ای‌اس در این باره گفت: اکسون‌موبیل ممکن است بیشتر مواد اولیه مانند نفتا را از طریق واردات تأمین کند.

این پروژه که قرار بود در سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی شود، دو سال پیش از سوی دولت استانی گوانگدونگ تأیید شده بود.

این شرکت آمریکایی گفت: اکسون‌موبیل سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای کوتاه‌مدت روی دارایی‌های دارای مزیت با بالاترین ارزش بالقوه و توانایی ایجاد بازده سهامداران جذاب را در اولویت قرار داده است.

در این بیانیه اکسون‌موبیل آمده است: این طرح‌ها شامل پروژه‌های شیمیایی برای افزایش ۶۰ درصدی محصولات با عملکرد بالا تا سال ۲۰۲۷ است.

اکسون‌موبیل اعلام کرد: در ایالات متحده آمریکا، پروژه شیمیایی سرمایه گذاری مشترک این شرکت با شرکت پتروشیمی سعودی بیسیک اینداستریز (سابک) اکسون موبیل واقع در نزدیکی منطقه کراپس کریستی (Corpus Christi) ایالت تگزاس در حال راه‌اندازی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها