گاز طبیعی

کاهش ظرفیت تولید برق هسته‌ای در فرانسه، کمبود عرضه گاز از سوی روسیه و بالا رفتن تقاضا احتمال صفر شدن ذخایر گاز این کشور در پایان زمستان و خاموشی‌های گسترده را بالا برده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، انگلیس تنها کشور اروپایی نیست که در آستانه یک بحران انرژی تمام عیار قرار دارد. اپراتور خطوط لوله گاز طبیعی فرانسه هم در روز پنجشنبه هشدار داد ذخایر گاز این کشور بسیار پایین‌تر از همین دوره در سال گذشته میلادی و سال‌های قبل‌از آن است. بنابراین احتمال خالی شدن این ذخایر تا پایان زمستان در صورت یک موج سرمای ناگهانی و بالا رفتن تقاضا وجود دارد.

ذخایر گاز فرانسه در اول فوریه ۳۴ درصد گزارش‌شده بود که بسیار پایین‌تر از ۴۲ درصد متوسط پنج‌ساله قرار دارد. ذخایر گاز این کشور در حال حاضر در پایین‌ترین سطح فصلی از ۲۰۱۸ قرار گرفته، یعنی زمانی‌که سرمای بیش‌ازحد هوا ذخایر گاز فرانسه را در پایان زمستان به ۳ درصد رسانده بود. این درحالی است که قیمت گاز طبیعی بسیار بالاتر از آن سال است.

انتظار می‌رود شرایط جوی در بیشتر مناطق اروپا در ماه جاری میلادی متعادل باشد. اما کاهش ارسال گاز روسیه به اروپا و افزایش تقاضا به‌دنبال بیرون آمدن از بحران کرونای اومیکرون، مشکل‌ساز شده‌است.

به‌علاوه، مشکل انرژی فرانسه به‌خاطر ظرفیت کمتر از حد طبیعی نیروگاه‌های برق هسته‌ای این کشور تشدید شده‌است. بسیاری از این نیروگاه‌ها به‌خاطر نگرانی‌های امنیتی بسته شده‌اند و رییس‌جمهور فرانسه به‌دنبال مدرن کردن سیستم برق هسته‌ای کشور است.

کاهش ظرفیت تولید برق هسته‌ای فرانسه خطر خاموشی‌های گسترده در این کشور را بالا برده چون چون فرانسه نمی‌تواند جای آن را با گاز طبیعی مایع پر کند.

اگر گاز کافی از سوی نروژ و سایر کشورهای صادرکننده گاز طبیعی مایع به پایانه‌های این کشور برسد می‌تواند کمبود عرضه گاز از سوی شرق را جبران کرده و از پس سرمای اواخر زمستان برآید.

بالا رفتن قیمت انرژی مشکلات جدی در انگلیس به وجود آورده و اگر تولید برق هسته‌ای متوقف بماند و قیمت گاز طبیعی هم همچنان بالا باشد، افزایش صورت‌حساب‌های برق در فرانسه باعث کاهش محبوبیت رییس‌جمهور این کشور در آستانه انتخابات خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها