بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "بورس کالا از مسیرهای اصلی عرضه اموال تملیکی"، "آخرین مختصات عرضه خودرو در بورس کالا"، "شفافیت و سلامت خریدهای شهرداری تهران از مسیر بورس کالا"و "معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا کلید خورد" اشاره کرد.

بورس کالا از مسیرهای اصلی عرضه اموال تملیکی

به گزارش «کالاخبر»،  در هفته گذشته وزیر اقتصاد گفت: با تمهیداتی که با معاون اول محترم رئیس جمهور  در خصوص آن صحبت و متن پیشنهادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز در آن گنجانده شده است، تدابیری اتخاذ شده که سازمان اموال تملیکی بتواند در کنار استفاده از ظرفیت هایی که در سامانه ستاد و یا بورس کالا وجود دارد از سایر ظرفیت‌های موجود در کشور برای عرضه کالاهای خود استفاده کند.

احسان خاندوزی افزود: ما در آن لایحه دو فوریتی الحاق موادی به قانون تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تلاش کرده بودیم برخی از این محدودیت ها برای تعیین تکلیف انبار ها را کنار بگذاریم که متأسفانه اعلام وصول این لایحه از طرف مجلس به تأخیر افتاده است و امیدواریم با مذاکرات انجام شده با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، کمک کند،  بلافاصله بعد از فراغت از بودجه، لایحه مزبور در الویت کاری مجلس قرار گیرد.

از مسیر بورس کالا، قیمت ها دیگر دستوری نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از شهریورماه گذشته کل زنجیره فولاد وارد بورس کالا شد گفت: بکارگیری ۱۵ ابزار بورسی سبب شد از مهرماه به بعد روند قیمت میلگرد، شمش و ورق رو به کاهش بگذارد. این کاهش قیمت با وجود قطع گاز صنایع و رشد نرخ ارز اتفاق افتاد، در حالی که علی القاعده باید گران‌تر می شد.

فاطمی امین با تاکید بر این نکته که ورود به بورس کالا سبب شد قیمت ها دیگر دستوری نباشد و عرضه‌ها و تقاضاها شفاف باشند خاطرنشان کرد: امروز سهمیه بندی‌ها در حوزه فلزات برداشته شده و اصلاح بازارهای پایه که با سیمان و فولاد آغاز شد روز گذشته با شیشه نیز ادامه یافت، ضمن اینکه واردات سنگ آهن نیز در حال بررسی است.

درخواست جدی یکی از خودروسازان برای ورود به بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از خودروسازان درخواست جدی خود را برای عرضه خودرو در بورس کالا ارایه کرده و این موضوع در هیات پذیرش بررسی خواهد شد و اگر شرایط لازم را داشته باشد عرضه خودرو در بورس کالا و در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

مجید عشقی با بیان اینکه امید است عرضه خودرو در بورس کالا در سال آینده اجرایی شود، گفت: این موضوع به عرضه کننده نیز باز می‌گردد؛ چراکه باید منتظر ماند شرکتی که کالای خود را برای عرضه پذیرش می کند، آیا محصول خود را به طور مستمر در بورس عرضه می‌کند یا خیر؟؛ این مسئله‌ای است که اصحاب رسانه می‌توانند به خوبی آن را پیگیری و دنبال کنند.

آخرین مختصات عرضه خودرو در بورس کالا

مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران گفت: حداقل ۸۰ درصد از تولید سالیانه خودرو شاهین از طریق بورس کالای ایران عرضه خواهد شد، پس از آن تصمیم گیری لازم در خصوص عرضه سایر خودروها توسط سایر تولیدکنندگان از طریق بورس کالا به عمل خواهد آمد.

احمد رحیمی گفت: بر اساس رایزنی‌های انجام شده که از سال گذشته شروع شده بود، خودروی شاهین خودروسازی سایپا به عنوان نمونه در بورس کالا بر اساس دستورالعمل‌ها و مصوبات شورای عالی بورس پس از اخذ مدارک و مستندات مربوطه و طی مراحل قانونی پذیرش شده و طبق امیدنامه منتشر شده بر روی سایت بورس کالای ایران، حداقل ۸۰ درصد از تولید سالیانه خودرو شاهین از طریق بورس کالای ایران عرضه خواهد شد. 

وی افزود: با عرضه خودرو در بورس کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه کشی خارج شده و علی القاعده زیان شرکت های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش یافته و به سمت سودآوری خواهد رفت. مصرف کننده نهایی نیز در یک حراج منصفانه حضور پیدا کرده و خودروی مورد نیاز خود را به قیمت نهایی که مدنظر دارد خرید خواهد کرد.

شفافیت و سلامت خریدهای شهرداری تهران از مسیر بورس کالا

معاون مالی و اقتصاد شهری با اعلام خبر انجام اولین خرید از بورس کالا به همت معاونت مالی و اقتصاد شهری و با همکاری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: با هماهنگی انجام شده با بورس کالا، از این پس سعی خواهیم کرد عمده خرید کالاهای مورد نیاز پروژه‌های شهرداری تهران را از طریق بورس کالا تامین کنیم.

ابوالفضل فلاح افزود: در هفته اول اسفند ماه بخشی از میلگردهای مورد نیاز حوزه معاونت عمرانی شهرداری تهران از طریق یکی از شرکت های زیر مجموعه این معاونت، از بورس کالا خریداری شد.

فلاح در مورد این روش خرید کالا بیان داشت: مسیر خرید از بورس کالا بر اساس سیاست‌های کلان شهرداری تهران و ایجاد شفافیت و سلامت در خریدها بوده و لذا نسبت به هماهنگی و بستر سازی خرید از بورس کالا اقدام کردیم و در ادامه نیز نسبت به خرید قیر، میلگرد و سیمان و دیگر نیازمندی ها از طریق بورس کالا اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

بساط رانت با ۲ اقدام دولت در حال حذف شدن است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طی چند سال گذشته با اعمال قیمت گذاری دستوری و شدت و ضعف این سیاست در برهه های مختلف، شرایط برای بروز فساد و رانت در بازارها فراهم شد اما اکنون سیاست گذاران و قانونگذاران متفق القولند که با حذف قیمت گذاری دستوری و عرضه کامل کالاهای پایه در بورس کالا، بساط سفره رانت برچیده شود.

جواد حسینی کیا، اظهار داشت: اتفاق خوبی که از ابتدای سال در بورس کالا پیگیری شد، عرضه مداوم محصول‌های معدنی در بورس کالاست. دنباله‌روی از این سیاست باعث می‌شود، کالاهای معدنی که به‌صورت سنتی تحت سیطره دولت بود، خارج و متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا در شرایط رقابت معامله شود.

معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا کلید خورد

با آغاز معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا  در روز ۲۳ اسفند ماه معامله ۷ هزار و ۵۳۴ گواهی شیشه بر تابلوی بازار مالی بورس کالای ایران به ثبت رسید.

در نخستین روز معاملات گواهی سپرده شیشه در بورس کالا، ۷ هزارو ۵۳۴ گواهی سپرده معادل ۷ هزار و ۵۳۴ مترمربع شیشه جام معامله شد؛ ثبت این حجم معاملات در روز نخست آن هم در شرایطی که با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو، منع تردد کامیون ها در جاده های کشور وجود دارد، بیانگر رونق احتمالی این معاملات در سال آینده است.

سومین انبار نخود در بورس کالا پذیرش شد

در هفته گذشته پس از پذیرش دو انبار نخود در بورس کالا و آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در دسته حبوبات، سومین انبار نخود هم پذیرش شد.

در اطلاعیه جدید مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا خطاب به فعالان بازار گواهی سپرده کالایی آمده است: از روز یکشنبه ۲۲ اسفند انبار خلیفه فعال شد و با نماد نخود متوسط ۰۱۰۲ خلیفه (نخود۰۱۰۲پ۰۳) آماده پذیرش محصول نخود متوسط از مشتریان است. زمان گشایش نماد معاملاتی مربوط به این انبار روز سه شنبه ۲۴ اسفند ذکر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها