بورس كالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به"عرضه ۲۰۰ دستگاه شاهین در بورس کالا"،"فروش خودروهای وارداتی هم باید شفاف باشد"،"مشکلات قیمت‌گذاری ایران خودرو از مسیر بورس کالا رفع شد"،"خودرو در بورس کالا با قیمت منطقی به دست خریداران میرسد" و "مَحاسن عرضه اموال شهرداری تهران در بورس کالا" اشاره کرد.

عرضه ۲۰۰ دستگاه شاهین در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ،۲۰۰ دستگاه خودروی شاهین ۲۲ شهریور ماه در بورس کالا عرضه میشود.

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، عرضه خودروی شاهین گروه خودرویی سایپا در بورس کالا تایید شد و براساس آن، ۲۰۰ دستگاه خودرو شاهین با قیمت پایه هر خودرو ۳۰۴ میلیون تومان در سه شنبه ۲۲ شهریور در بورس کالا عرضه میشود. تاریخ تحویل خودروی شاهین ۲۳ مهر ۱۴۰۱ اعلام شده است.

خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و ۲ درصد مالیات شماره گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۶۵ ریال به ازای هر خودرو شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۵ ریال و خدمات مرتبط با شماره گذاری و پلاک به مبلغ ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال هستند.

فروش خودروهای وارداتی هم باید شفاف باشد

به گفته وزیر صمت با عرضه خودوری وارداتی در بورس کالا فرآیند قیمت‌گذاری شفاف می‌شود و رقابت ایجاد شده در روند نیز منجر به کاهش قیمت خواهد شد.

رضا فاطمی امین با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست و به همین دلیل ممکن است در بازار، خودرو با قیمتی بیش از سود مناسب فروخته شود، تصریح کرد: مثلا ممکن است خودرو ۴۰۰ میلیون تومان برای واردکننده تمام شود و ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد، پس دادن مجوز در این شرایط یک رانت بود. بنابراین قرار شد خودروی وارداتی در بورس کالا عرضه شود که شفاف باشد و رقابت منجر به کاهش قیمت شود. همچنین قرار شد این سود برای جلوگیری از رانت به خزانه دولت واریز شود. پس آیین نامه منافع غیرمتعارف را از بین برده و به نفع مردم است.

وی گفت: موافق عرضه کالاها در بورس کالا و شفافیت عرضه هستیم. نخستین عرضه با هماهنگی صمت نبود و به همین دلیل مخالف بودیم، اما بعدا اعلام کردیم با وجود اینکه بورس کالا بیشتر برای کالاهای پایه است، از این سازکار استفاده شود، چون نرخ‌ها را کم می‌کند.

مشکلات قیمت‌گذاری ایران خودرو از مسیر بورس کالا رفع شد

مدیرعامل ایران خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا باعث رفع مشکلات این شرکت درزمینه فروش و قیمت‌گذاری شده است. قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو نیز از فروش دیگر محصول‌های این شرکت از طریق سازوکار بورس کالا خبر داد.

مهدی خطیبی عرضه خودروی هایما در بورس کالا را اتفاق مهمی دانست که برای نخستین بار رخ داده و گفت: این اقدام موجب حل شدن بسیاری از موضوع ها و مشکلات بعدی در حوزه قیمت گذاری و فروش محصول های ایران‌خودرو خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که روش فروش باید اصلاح شده و قیمت گذاری دستوری برداشته شود، عنوان کرد: فعالیت واقعی فروش نمایندگی‌های ایران‌خودرو با هایما ۸S، وانت آریسان دو و هایما S۵ آغاز میشود.

شفافیت و قیمت عادلانه، مزیت عرضه خودرو در بورس کالا

با ورود خودرو به بورس کالا شرایط برای شفافیت و اعمال نرخ منصفانه مهیا می شود. به گفته رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با ایجاد این سازوکار شفاف، سیاست‌گذار هم می‌تواند با ریل‎گذاری صحیح شرایط را به نفع مصرف کننده خودرو تغییر دهد.

محمد صالح جوکار اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا بدون شک مزایای متعددی به همراه دارد. دلیل اصلی ورود خودرو به بورس کالا، ایجاد شفافیت و قیمت عادلانه برای متقاضیان است و در نهایت شرایط باید به گونه ای رقم بخورد که به نفع مصرف کننده خودرو تمام شود.

وی در خصوص واردات خودرو نیز گفت: ورود خودروهای داخلی به بورس کالا و عرضه همزمان خودروهای وارداتی حسن ختامی است که تعیین می کند کیفیت محصول های داخلی به چه میزان است و تقاضای مصرف کننده در هرکدام از آنها کیفیت مطلوب را تعیین می کند.

خودرو در بورس کالا با قیمت منطقی به دست خریداران میرسد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس عرضه خودرو در بورس کالا در مقایسه با روش های قبلی را راهکار بهتری می‌داند که موجب می‌شود خودرو با قیمت منطقی و منطبق با قدرت مالی مصرف‌کننده به دست خریداران برسد.

بهروز محبی نجم‌آبادی افزود: افزایش قیمت تمام شده تولید موجب زیان خودروسازان در تولید و عرضه خودرو به بازار شده است. مواد اولیه‌ای همچون فولاد که از بورس کالا تامین می شود، با قیمت آزاد و جهانی محاسبه می‌شود. این در حالی است که قیمت نهایی خودرو با نرخ مواد اولیه همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد: سیاست‌های کلی حاکمیت و دولت از جمله در حوزه خودرو می‌بایست ضمن توجه به دهک‌های پایین، آزادسازی و رهایی کشور از فضای دو نرخی بودن باشد چراکه دو نرخی بودن یک کالا، زمینه فساد را مهیا می کند.

عرضه خودرو در بورس کالا، اقدام مثبت در صنعت خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تاکید می‌کند یکی از اقدام های مثبت در زمینه خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا بوده است. به گفته محمدرضا نجفی منش اگر تمام خودروها در بورس کالا عرضه شوند، می‌توان به تعادل بخشی بازار خودرو امیدوار بود.

محمدرضا نجفی منش گفت:یکی از اقدام های مثبت در زمینه خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا بوده است و اگر تمام خودروسازان خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند، می‌توانیم به توازن تولیدی و قیمتی در حوزه خودرو برسیم.

چتر شفافیت بورس کالا بر سر فروش املاک شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بر همکاری و هم افزایی همه جانبه در شهرداری برای تسهیل شرایط، جهت حضور حداکثری پیمانکاران در عرضه املاک شهرداری در بورس کالا تاکید کرد. به گفته او، با عرضه املاک شهرداری تهران در بورس کالا یک شفافیت حداکثری در این روند ایجاد می شود و کشف قیمت املاک نیز به شیوه ای شفاف و منطقی رقم می خورد.

حسن محمد حسن زاده با اشاره به اهمیت نخستین عرضه املاک شهرداری در بورس کالا که در ۲۳ شهریور برگزار میشود، گفت: اگر این عرضه با موفقیت انجام شود، علاوه بر آنکه کشف قیمت املاک به شیوه مطلوب اتفاق می افتد برای پیمانکاران نیز یک اعتماد سازی جهت ادامه همکاری با شهرداری ایجاد می شود؛ لذا مهم است که تمامی اقدام هایی که موجب خلل در معامله می شود را احصا کرده و پیش از عرضه، حل و فصل کنیم.

مَحاسن عرضه اموال شهرداری تهران در بورس کالا

عضو شورای شهر تهران تاکید می‌کند: اصل این اقدام شهرداری در بورسی شدن املاک، حرکت مثبتی است و شورای شهر تهران به طور جد از این اقدام شهرداری حمایت لازم را انجام می‌دهد.

ناصر امانی با اشاره به اینکه عرضه اموال شهرداری در بورس کالا محاسن زیادی دارد، بیان کرد: بورسی شدن اموال شهردار باعث ایجاد شفافیت می‌شود، از رانت و سوءاستفاده‌های مختلف جلوگیری می‌کند. باید به زمانی برسیم که تعداد زیادی از املاک شهرداری در بورس کالا عرضه شود.

رونق اقتصاد مسکن با ورود املاک شهردای تهران به بورس کالا

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به شفاف سازی در مسیر فروش املاک شهرداری گفت: شهرداری تهران را به لحاظ تامین مالی و شفافیت به سمت بازار سرمایه هدایت کردیم.

ابوالفضل فلاح در رابطه با فرآیند عرضه املاک شهرداری در بورس کالا اظهار کرد: فرآیند عرضه از هشتم شهریور ماه آغاز شده است و در وهله اول دو ملک مسکونی در منطقه ۲ تهران با قیمت کارشناسی شده ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای عرضه آماده شده است. برنامه شهرداری عرضه مستمر املاک در بورس کالا است.

وی در خصوص تفاوت شیوه مزایده در بورس کالا و روش قدیمی حراج گفت: تفاوت اساسی که می‌توان برای فروش املاک عرضه شده ذکر کرد، این است که هم اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند خرید کنند و هم پیمانکارانی که طلب دارند برای تادیه طلب‌های خود می‌توانند در بورس کالا برای خرید این املاک اقدام کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها