بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "عرضه «دیگنیتی» و «کارا» گروه بهمن در بورس کالا تایید شد"، "عرضه خودرو در بورس، روش موثر در تامین نقدینگی خودروسازان"، "نخستین فروش املاک به نفع شهر در بورس کالا کلید خورد" و "عرضه‌های املاک در بورس کالا مستمر خواهد بود" اشاره کرد.

عرضه «دیگنیتی» و «کارا» گروه بهمن در بورس کالا تایید شد

به گزارش کالاخبر ،در آخرین چهارشنبه تابستان امسال، عرضه دوباره خودروی پرطرفدار گروه بهمن یعنی دیگنیتی در چهار ردیف و خودروی کارا در دو ردیف روی تابلوی معاملات بورس کالای ایران خواهد رفت.

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، روز چهارشنبه ٣٠ شهریور ماه ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریممشکی)، ٣٨ خودروی دیگنیتی سفید (تریم قرمز)، ٣٨ خودروی دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک باقیمت پایه ٨٢١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان روی تابلو می‌رود. همچنین تالار خودروی بورس کالا چهارشنبه هفته بعد میزبان عرضه ١٧۵ دستگاه کارای تک کابین گروه بهمن با قیمت پایه ٢٩١ میلیون و٣٠٠ هزار تومان و ۱۲۱ دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

۳۹ دستگاه شاهین با قیمت پایه در بورس کالا معامله شد

همچنین در روز ۲۲ شهریور ماه گروه خودرویی سایپا در بورس کالا، ۳۹ دستگاه خودروی شاهین با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان معامله شد. تحویل خودروی شاهین ۲۳ مهر ۱۴۰۱ اعلام شده است.

۳۹ دستگاه شاهین با قیمت پایه در بورس کالا معامله شد. بدین ترتیب، ۱۰۰ دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا (با قابلیت افزایش عرضه به میزان ۱۰۰ دستگاه) با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان برای تحویل ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران عرضه شد که ۳۹ دستگاه مورد معامله قرار گرفت.

عرضه خودرو در بورس، روش موثر در تامین نقدینگی خودروسازان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عرضه خودرو در بورس کالا را روشی موثر در تامین نقدینگی خودروسازان دانست.

کیومرث سرمدی واله بر تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر توقف زیان دهی خودروسازان تاکید و عنوان کرد: بورس کالا روش بسیار خوبی برای فروش خودرو است چراکه موجب توزیع عادلانه و تنظیم بازار خودرو شده و در تمامی زمینه ها از جمله توقف زیان انباشته خودروسازان موثر است.

وی همچنین عرضه خودرو در بورس کالا را در تامین نقدینگی خودروسازان موثر دانست و گفت: اگر عرضه خودرو در بورس کالا با پرداخت یک مرحله ای بهای خودرو از سوی خریداران همراه باشد به تامین نقدینگی خودروسازان کمک شایانی خواهد کرد.

نخستین فروش املاک به نفع شهر در بورس کالا کلید خورد

عرضه دو ملک شهرداری تهران در قالب آپارتمان‌های غیرنوساز مسکونی در روز ۲۳ شهریور ماه در بورس کالای ایران آغاز شد و کارگزاران به عنوان نمایندگان خریداران در شرایطی برابر و کاملا شفاف به رقابت پرداختند و در نهایت دو ملک با موفقیت مورد معامله قرار گرفت.

قیمت پایه واحد آپارتمانی مسکونی ۱۰۵ متر مربعی (واقع در تهران، سعادت آباد) که ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان بود پس از نزدیک به ۴۰ دقیقه رقابت نفس گیر خریداران، با قیمت ۱۰ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به فروش رفت.

همچنین واحد آپارتمانی مسکونی ۱۶۸ مترمربعی (واقع در تهران، سعادت آباد) با قیمت پایه ۱۶.۵ میلیارد تومان پس از ۴۰ دقیقه رقابتبا قیمت ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله شد.

عرضه‌های املاک در بورس کالا مستمر خواهد بود

با فروش دو ملک شهرداری تهران در بورس کالا مدیران حوزه شهری تهران اعلام کردند که عرضه های املاک شهرداری در بورس کالا در آن استمرار خواهد یافت و در هفته های آتی نیز عرضه املاک در بورس کالا ادامه خواهد داشت.

ابوالفضل فلاح با تاکید بر شفافیت حداکثری فروش املاک بورس کالا اظهار کرد: فروش املاک از طریق بورس کالا، ابزار مالی جدیدی است که شهرداری تهران از آن بهره می‌برد و این نوع از فروش، به قدری شفاف است که ظرف مدت ۳ ماه سند قطعی به نام خریدار منتقل خواهد شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر مزایای عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: شفافیت بالا، اعتمادسازی و مولدسازی املاک از مزایای عرضه املاک شهرداری در مقایسه با روش های سنتی حراج املاک از جمله مزایده است. همچنین تعدد دفعات عرضه که تا ۷ روز قابل تکرار است باعث می شود، فرایند فروش املاک بسیار کوتاه شود که منجر به استقبال بیشتر متقاضیان خواهد شد.

عرضه های شهرداری تهران در بورس کالا مورد تایید مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس میگوید: ارائه پروژه‌های زیرساختی و عمرانی شهرداری در بورس کالا، می‌تواند یک اقدام دیگر شهرداری تهران در راستای شفافیت مسائل مالی باشد.

محمدرضا میرتاج الدینی درباره ورود شهرداری تهران به بورس کالا و خرید تجهیزات مورد نیاز خود از بازار سرمایه گفت: هر اقدامی که منجر به شفافیت در مسائل مالی از سوی دستگاه‌ها شود، مورد حمایت و استقبال ما نمایندگان مجلس است و این کار شهرداری تهران، بسیار ارزشمند و در مسیر شفاف‌سازی مسائل مالی شهرداری است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران گردش مالی سنگین و گسترده‌ای دارد، خرید و فروش محصول‌ها از بورس کالا این مبادلات را بسیار روشن و شفاف می‌کند، قیمت‌ها را متعادل و دقیق مشخص می‌کند و امکان سوء استفاده و رانت را برای برخی به صفر می‌رساند. امیدواریم که شهرداری تهران این اقدام را با رعایت مسائل همه جانبه انجام دهد و این اقدام الگویی موفق برای سایر دستگاه‌ها نیز شود.

سازوکار بورس کالا، راه نجات صنعت لاستیک

مدیرعامل گروه صنعتی بارز با انتقاد از قاچاق و دلالی در صنعت تایر گفت: به منظور تعادل بخشی به بازار و کاهش تخلفات در این زمینه، وزارت صمت باید با عرضه لاستیک در بورس کالا موافقت کند؛ شرکت‌های تولیدی لاستیک به علت قیمت‌گذاری دستوری زیان ده شدند که امید می‌رود با عرضه لاستیک در بورس کالا این مشکل رفع شود.

جمال میرزایی تصریح کرد: تا پایان سال گذشته به سبب عرضه لاستیک در بورس کالا شاهد ایجاد رقابت بین شرکت‌های تولیدی بودیم که علت آن را می‌توان تفاوت قیمت بازار آزاد با بورس کالا دانست.در سال جاری نیز به علت مخالفت وزارت صمت با عرضه لاستیک در بورس کالا، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نامه‌هایی را به منظور توقف عرضه لاستیک ارسال کرد.

وی اظهار کرد: قاچاق و دلالی در صنعت تایر بسیار آسان‌تر از صنعت خودرو است، به همین خاطر به منظور تعادل بخشی به بازار و کاهش تخلفات وزارت صمت بهتر است با عرضه لاستیک در بورس کالا موافقت کند.

ضرورت تشکیل تعاونی فعالان چاپ و نشر با ورود کاغذ به بورس

به گفته مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان، به‌دنبال مصوبه دولت مبنی بر عرضه کاغذ چاپ و تحریر در بورس کالا، تشکل‌های فعال سراسر کشور در حوزه واحدهای چاپ و نشر باید هر چه زودتر برای تامین کاغذ، شرکت تعاونی تشکیل بدهند.

غلامرضا شجاع با هشدار به مسئله مهم و جدی‌ای که تشکل‌ها و چاپخانه‌های کل کشور هنوز جدی نگرفته‌اند، گفت: رفتن کاغذ به بورس کالا موضوع مهمی است که از فروردین‌ماه از سوی هیات دولت مصوب شده است و از ۱۵ اردیبهشت تاکنون معاونت صنایع عمومی و دفتر صنایع سلولزی و چاپ وزارت صمت از دولت مهلت گرفته‌اند تا با عدم عرضه کاغذ در بورس کالا برخورد نشود.

شجاع با بیان اینکه مشخص نیست دولت چه مدت دیگر برای عرضه کاغذ در بورس کالا صبر کند، عنوان کرد: در این صورت هرگونه کاغذ چاپ و تحریر در بازار اگر غیر از بورس کالا خریداری شود، قاچاق محسوب می‌شود و همه خریدها پس از آن باید از طریق بورس کالا و با فاکتورهای معتبر و رسمی باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها