• ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 72809
دبی

بورس طلا و کالای دبی به عنوان گنجینه ای از جوایز جهانی شناخته می شود اما شاید بهتر باشد نکات جالبی درباره این بورس پیشتاز در قیاس با بورس های جهان بدانیم.

▪ هدا عربشاهی، مترجم

به گزارش « کالاخبر »، بورس طلا و کالای دبی (DGCX) بورس قراردادهای مشتقه کالایی و مالی است که مقر اصلی آن در دبی در امارات‌متحده‌عربی قرار دارد. «دی‌جی‌سی‌ایکس» که متعلق به مرکز بین‌المللی چندکالایی دبی (دی‌ام‌سی‌سی) است فعالیتش را در نوامبر ۲۰۰۵ آغاز کرد و درحال حاضر ۲۶۷ عضو دارد.

سازمان اوراق بهادار و کالای امارات‌متحده‌عربی (اس‌سی‌ای) به‌عنوان عضوی از سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) وظیفه تنظیم مقررات این بورس را به‌عهده دارد و شرکت تسویه وجوه کالای دبی (دی‌سی‌سی‌سی) زیر نظر بورس طلا و کالای دبی است.

بورس طلا و کالای دبی (دی‌جی‌سی‌ایکس) از زمان تاسیس موفق به کسب جوایز متعدد شده که می‌توان به جایزه نخست مدیریت رابطه و ساختار هزینه قراردادهای اختیار و آتی در سال ۲۰۰۸، جایزه بهترین بورس کالای جهان در سال ۲۰۱۲، جایزه بهترین قرارداد سال ۲۰۱۲ برای قرارداد معاملات اختیار روپیه هند، جایزه دوم سریع‌ترین بورس روبه‌رشد جهان در سال ۲۰۱۲، جایزه بهترین بورس کالای جهان در سال ۲۰۱۳، جایزه بورس نوظهور سال ۲۰۱۴، جایزه بورس منطقه‌ای سال ۲۰۱۶، جایزه آسیا در نوآورانه‌ترین قرارداد جدید در مقوله ارز در سال ۲۰۱۶، جایزه بهترین قرارداد مشتقه جدید سال ۲۰۱۷ برای قراردادهای آتی نفت خام دبی/هند، جایزه بهترین بورس سال ۲۰۱۷، جایزه جهانی بورس برای قراردادهای اختیار و آتی سال ۲۰۱۸، جایزه جهانی بورس سال ۲۰۱۹، جایزه بین‌المللی بورس سال ۲۰۱۹ در بخش قراردادهای آتی و اختیار خاورمیانه و آفریقا و جایزه بین‌المللی بورس سال ۲۰۲۰ در بخش قراردادهای آتی و اختیار خاورمیانه و آفریقا اشاره کرد.

ساختار تنظیم مقررات

بورس طلا و کالای دبی سازمانی خودتنظیم است که قوانین و مقررات خاص خودش را دارد و از سوی سازمان اوراق بهادار و کالای امارات (اس‌سی‌ای) که تنظیم‌کننده فدرال در امارات‌متحده‌عربی است تنظیم می‌شود. اس‌سی‌ای در سال ۲۰۰۰ و مطابق با قانون شماره ۴ فدرال به‌عنوان مرجعی عمومی که از قدرت نظارتی و اجرایی لازم برای انجام وظایفش برخوردار است تأسیس شد و درحال‌حاضر مرجع نظارتی بازار اوراق بهادار و بازارهای کالا در امارات‌متحده‌عربی است. هدف اساسی اس‌سی‌ای این است که با ایجاد مبنایی برای معاملات سالم و عادلانه بین سرمایه‌گذاران مختلف، فرصت سرمایه‌گذاری در کالاها را به شیوه‌ای که در خدمت منافع اقتصاد ملی باشد، فراهم کند. اس‌سی‌ای یکی از اعضای عادی آیسکو است و برای افزایش همکاری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، یادداشت تفاهم چندجانبه اس‌سی‌ای با آیسکو امضا شد.

بورس طلا و کالای دبی (دی‌جی‌سی‌ایکس) از سوی سازمان امور خدمات مالی دبی (دی‌اف‌اس‌ای) به رسمیت شناخته شده و به شرکت‌های مستقر در مرکز بین‌المللی مالی دبی که دارای مجوز دی‌اف‌اس‌ای هستند اجازه میدهد در بورس عضو شوند. براساس بخش ۱۲۷(ای) مقررات خدمات مالی و بازارها، شرکت‌ها و موسسه های مالی مستقر در بورس مجازند به کارگزار تبدیل شوند.

اداره پولی سنگاپور (MAS) به‌عنوان اپراتور بازار به‌رسمیت‌شناخته‌شده، اعضای بورس طلا و کالای دبی را تحت قانون اوراق بهادار و آتی تایید می‌کند. به‌این‌ترتیب، دی‌جی‌سی‌ایکس می‌تواند عضویت بورس را به کارگزاران مقیم سنگاپور اعطا کند. اعضای کارگزاران مستقر در سنگاپور، فقط به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اجازه می‌دهند در بازار دی‌جی‌سی‌ایکس معاملات خودشان را انجام دهند.

اعضای بورس طلا و کالای دبی

بیش‌از ۸۰ درصد از ۲۶۷ نفر اعضای فعلی بورس طلا و کالای دبی از خاورمیانه و شبه‌قاره هند و مابقی از ایالات متحده و اروپا هستند. به‌طورکلی، اعضای این بورس از مراکز مالی متعدد به‌ویژه، لندن، شیکاگو، اوکلند، بمبئی و کراچی فعالیت می‌کنند. ساختار عضویت در دی‌جی‌سی‌ایکس براساس نیازهای مشارکت‌کننده به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

عضویت کارگزار

اعضای کارگزار حق دارند روی تمام محصولاتی که بورس طلا و کالای دبی فهرست‌بندی کرده است به‌صورت اختصاصی یا از طرف مشتریان معامله کنند. اعضای کارگزار باید حداقلِ «خالص دارایی‌ها مشهود جاری» (NCTA) را که بورس میزان آن را تعیین کرده، در اختیار داشته باشد و با مجموعه جامع از الزام های نظارتی که در آیین‌نامه دی‌جی‌سی‌ایکس مشخص‌شده است، همسو باشند. اعضای کارگزاری اجازه ارائه پیشنهاد معامله از طرف مشتریان را دارند و مشمول مقررات قانونی خواهند بود، اما باید مجوزهای لازم را از سازمان اوراق بهادار و کالای امارات متحده عربی (SCA) دریافت کنند.

پس از پذیرش موقت برای عضویت کارگزار، بورس از طرف متقاضی، مدارک لازم را به اس‌سی‌ای ارسال می‌کند. متقاضیان عضویت کارگزاری که خارج از امارات متحده عربی ثبت شده‌اند، ملزم به ارائه جزئیات مربوط به ترتیبات نظارتی هستند که در حوزه قضایی کشور خودشان مشمول آن می‌شوند. هزینه پذیرش برای عضویت کارگزار ۱۵۰ هزار دلار آمریکا است. پیش از آنکه متقاضی به‌عنوان عضو کارگزار تایید شود، بورس بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و برای مثال، منابع مالی متقاضی را ارزیابی می‌کند.

عضویت تجاری

اعضای تجاری فقط حق تجارت روی کل محصول هایی را دارند که در دی‌جی‌سی‌ایکس فهرست شده‌اند. اعضای تجاری باید حداقلِ «خالص دارایی‌های مشهود جاری» را که بورس میزان آن را تعیین کرده، در اختیار داشته باشند. هزینه پذیرش برای عضویت تجاری ۶۰ هزار دلار آمریکا است.

جدول حداقل «خالص دارایی مشهود جاری» برای عضویت در بورس طلا و کالای دبی

شرکت تسویه وجوه کالاهای دبی

شرکت تسویه وجوه کالاهای دبی (DCCC) یک شرکت طرف‌ معامله مرکزی است که خدمات تسویه وجوه را به بورس طلا و کالا دبی ارائه می‌دهد. دی‌سی‌سی‌دی شرکت تابعه کاملا متعلق به دی‌جی‌سی‌ایکس است که زیر نظر مرکز چند کالایی دبی (DMCC) قرار دارد.

شرکت تسویه وجوه تنها شرکت طرف‌ معامله مرکزی (CCP) در منطقه است که به‌عنوان شرکت طرف معامله ‌مرکزی کشور ثالث از سوی سازمان اوراق بهادار و بازارهای اروپا (ESMA) مجوز فعالیت گرفته و خدمات تسویه وجوه را در طیف گسترده‌ای از طبقات دارایی ارائه می‌دهد که از آن‌جمله می‌توان به تسویه وجوه فلزات اساسی و گران‌بها، هیدروکربن‌ها، ارزها و سهام اشاره کرد.

سازمان اوراق بهادار و کالای امارات وظیفه تنظیم شرکت تسویه وجوه را هم به‌عهده دارد. این شرکت مُجاز است تمام فعالیت‌های تسویه وجوه معاملات انجام‌شده در بورس طلا و کالای دبی را که در موسسه های مستقر در مرکز مالی بین‌المللی دبی و اداره خدمات مالی دبی تنظیم می‌شوند، انجام دهد.

با نگاهی اجمالی می‌توان عملکرد شرکت تسویه وجوه کالاهای دبی را این‌گونه دسته‌بندی کرد:

قراردادهایی به ارزش ۸۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۷/۵ تریلیون دلار از زمان آغاز فعالیت تاکنون

محصولات تحویل‌شده تاکنون- یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن، دلار کانادا، دلار استرالیا، فرانک سوئیس و طلا

تحویل دو هزار و ۱۴۸ کیلوگرم طلای فیزیکی به ارزش ۸۷ میلیون دلار از زمان راه‌اندازی قراردادهای طلای اسپات در بورس طلا و کالای دبی در سال ۲۰۱۶

۶۷۴ میلیون دلار تسویه وجوه صندوق بازار به بازار (MTM) در سال ۲۰۱۹ (متوسط روزانه ۲/۶ میلیون دلار)

متوسط وثیقه تحت مدیریت ۱۳۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹

متوسط سود باز بیش از ۳۲۴ هزار قرارداد، به ارزش ۴/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹

از منظر فناوری‌هایی که این شرکت برای رسیدگی به امور تسویه وجوه معاملات به‌کار می‌برد باید گفت که سامانه‌ نرم‌افزاری شرکت تسویه وجوه کالاهای دبی عملکرد تقریبا تسویه را فوری همراه با قابلیت‌های مدیریت ریسک قوی ارائه می‌کند و فعالان بازار را قادر می‌کند با اطمینان خاطر معامله کنند و بدانند تمام معاملات مطابق با استانداردهای صنعت تسویه وجوه، مارجین و تسویه می‌شود. در این سامانه این امکانات به اعضا ارائه می‌شود:

عملیات چند دارایی، چند ارزی و تسهیلات تسویه

قابلیت تطبیق سرعت بالا و تاخیر کم

پلتفرمِ افزوده و مقیاس‌پذیر

قابلیت‌های مدیریت ریسک و نظارت در زمان واقعی

قابلیت‌های پیشرفته تسویه وجوه در سطح جهانی

قابلیت معامله و تسویه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز

دسترسی به شبکه با تاخیر کم

ارائه بازار ایده‌آل برای گروه‌های خرده‌فروشی، سازمانی و معاملات پُربَسامد

محصول‌ ها

محصول‌ هایی که در بورس طلا و کالای دبی عرضه می ‌شود معاملات اختیار و آتی ارزها، فلزات شامل طلا، نقره و مس و هیدروکربن‌ها شامل نفت خام و معاملات آتی سهام را شامل می‌شود. سبد قراردادهای آتی ارز در دی‌جی‌سی‌ایکس قراردادهای دلار استرالیا/دلار آمریکا، دلار کانادا/دلار آمریکا، فرانک سوییس/ دلار آمریکا و همچنین قراردادهای آتی یورو، پوند انگلستان، ین ژاپن و روپیه هند و به‌تازگی روپیه پاکستان را شامل می‌شود. از جمله معاملاتی که در مقوله فلزات در این بورس انجام می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرارداد آتی طلا: بورس طلا و کالای دبی قرارداد آتی طلا را برای سرمایه‌گذاران، دلالان و تامین‌کنندگان که براساس معیار بین‌المللی قیمت‌گذاری فراهم می‌کند. قرارداد آتی طلا نخستین قراردادی بود که در سال ۲۰۰۵ روی پلتفرم دی‌جی‌سی‌ایکس راه‌اندازی و از آن‌زمان تاکنون بیش از ۵/۴ میلیون لات از این فلز گران‌بها معامله شد. اندازه هر قرارداد یک کیلوگرم (۳۲ اونس تراوا) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰ لات است.

قرارداد کوانتوی آتی طلای هند: هند به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور واردکننده طلا در جهان شناخته شده است. عشق به طلا در هند به هزاره‌های قبل بازمی‌گردد و برآورد می‌شود خانواده‌های هندی در مجموع ۲۲ هزار تن ذخیره طلا داشته باشند. از این رو، در هند بازار نقدی طلا به‌خوبی توسعه یافته است. قرارداد آتی کوانتوی طلا در پلتفرم دی‌جی‌سی‌ایکس، مسیر کشف قیمت و تجارت طلای معامله‌شده در هند را فراهم می‌کند. کوانتوی آتی، نوعی قرارداد مشتقه نقدی تسویه شده است که در آن محصول مورد معامله براساس ارز خارجی قیمت‌گذاری شده اما به ارز داخلی تسویه می‌شود. اندازه هر قرارداد یک لات و حداکثر سفارش آن ۲۰۰ لات است.

طلای شریعت: قرارداد طلای اسپات بورس طلا و کالای دبی منطبق با اصول شریعت اسلامی برای مالکیت طلا انجام می‌شود. طلا نسبت به سایر محصول های عمده اسلامی موجود در بازار از جمله شاخص‌های سهام و شاخص تکافل (مقایسه بیمه اسلامی)، نوسان های کمتری دارد. بنابراین، معاملات طلای شریعت، فرصتی را برای صندوق‌های اسلامی و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند با سرمایه‌گذاری در طلا، سبد سهام خودشان را به‌طور موثر متنوع کنند. اندازه هر قرارداد یک کیلوگرم (۳۲ اونس تراوا) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰ لات است.

قرارداد آتی روزانه طلا: دی‌جی‌سی‌ایکس در تلاش برای افزودن قرارداد جدیدی به قراردادهای آتی فلزات گران‌بهای خود است. قرارداد آتی روزانه طلا به سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری کارآمد هستند و می‌خواهند سبد خودشان را متنوع‌تر کنند، ارائه می‌شود. اندازه هر قرارداد ۱۲/۵ کیلوگرم (۴۰۰ اونس تراوا) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰ لات است.

قرارداد آتی نقره: نقره را معمولا طلای فقرا می‌نامند. فلز نرم، سفید و براقی که دارای بالاترین رسانایی الکتریکی، هدایت حرارتی و بازتاب‌پذیری نسبت به سایر فلزات است. این فلز به‌طور طبیعی به‌صورت خالص و آزاد (نقره بومی) و به‌صورت آلیاژ با طلا و سایر فلزات وجود دارد. نقره بیشتر به‌عنوان محصول فرعی پالایش مس، طلا، سرب و روی تولید می‌شود. این فلز برای هزاران سال در ساخت زیورآلات و ظروف، تجارت و به‌عنوان پایه بسیاری از نظام‌های پولی مورد استفاده قرار گرفته است. ارزش آن به‌عنوان یک فلز گران‌بها مدت‌های طولانی پس از طلا در رده دوم قرار داشت. قرارداد آتی نقره دومین قراردادی بود که روی پلتفرم بورس طلا و کالای دبی راه‌اندازی شد. این قرارداد، قیمت‌گذاری بر مبنای معیار بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاران، دلالان و تامین‌کنندگان ارائه می‌دهد. اندازه هر قرارداد ۳۱ کیلوگرم (هزار اونس تراوا) و حداکثر سفارش تا ۲۰۰ لات است.

قرارداد آتی مس: مس عنصر فلزی چکش‌خوار، انعطاف‌پذیر و دارای رنگ مشخص قهوه‌ای مایل به قرمز است و در مقادیر زیاد به‌عنوان رسانای الکتریکی و در ساخت آلیاژها به‌صورت برنج و برنز استفاده می‌شود. مس به‌صورت خالص در طبیعت یافت می‌شود و این منبع، نخستین فلزی بود که انسان حدود ۸ هزار سال پیش‌ از میلاد از آن استفاده کرد و نخستین فلزی بود که حدود ۵ هزار سال پیش‌ از میلاد سنگ معدن آن ذوب، حدود ۴ هزار سال پیش‌ از میلاد برای شکل‌گیری در قالب ریخته و حدود ۳۵۰۰ سال پیش‌ازمیلاد به‌صورت هدفمند با فلز قلع ترکیب شد تا آلیاژ برنز را بسازد. قرارداد مس روی پلتفرم بورس طلا و کالای دبی براساس معیار بین‌المللی قیمت‌گذاری می‌شود. اندازه هر قرارداد ۵ تن در سیستم متریک است و حداکثر اندازه سفارش می‌تواند تا ۲۰۰ لات برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها